Annons:
Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1258 ggr
novembre
12/13/19, 9:19 PM

Moms - dropshipping

Hejsan, Jag försöker sätta mig in det här med Moms. Jag har noll koll men försöker lära mig hur det fungerar. Har läst på skatteverket men blir inte klarare för det 🤔 Till min fråga, jag som konstnär har planer på att till en början sälja min konst via en drop shipping-företag, ex redbubble. Men hur blir det då med Moms, och hur redovisas momsen om försäljning går via dropshipping? Kunder kan då vara från hela världen men företaget som tar hand om beställningarna ligger i USA och jag är inte helt säker om jag då får uppgifter om vilka kunder som handlar min konst. Företaget som säljer tar en summa och jag får en del av vinsten samtidigt. Upp till en viss summa räknas det som Hobbyverksamhet har jag förstått det som, men säg, om man skulle börja sälja så mycket att man blir momspliktig. Vad och hur tar man då för Moms? Konst förstår jag det som är på antingen 12% eller 25%… (får ingen klarhet i vad som gäller vad där…). Är det tex skrivböcker som säljs istället, eller mobilskal (som man också kan sälja med tryck) så måste det vara en annan Moms tänker jag…? Någon som har erfarenhet av detta, eller bara råkar veta hur det fungerar? :) I nuläget är det inte aktuellt för mig men inför framtiden kanske. och jag skulle gärna vilja lära mig hur jag ska göra med Moms, ifall jag i framtiden blir momspliktig. Har ni tips på var man som nybörjare, och som inte vet så mycket kan lära sig det man bör kunna kring Moms och hur man i praktiken går till väga så är jag jättetacksam :)

Annons:
Torparmor
12/21/19, 11:28 PM
#1

Gå in på SKV:s hemsida och skicka ett mail där du ställer dina frågor och ber om ett personligt möte med en handläggare som kan just dina frågor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: