Öresavrundning.
Hej!
När jag skulle bokföra ett köp jag gjort så uppstod lite frågetecken.
Det stod: Subtotal: 345. Moms: 86,25. Öresavrundning -0.25.
Bokför jag detta som 345kr inköp. och 86 Moms? Eller måste jag skriva 86.25 Moms, men då stämmer det ju inte med totala summan som jag betalade?
Tips?
(den som undrar om tidigare inlägget så kan jag säga att jag fick ha kvar jobbet ett tag till iaf, så firman är fortfarande igång!!)
Du avrundar aldrig på momsen, utaan isåfall på varukostnaden. Ett annat alternativ är att boka öresavrundningen på just kontot för öresavrundningar. Själv gör jag aldrig det utan lägger diffen på varukostnaden men vilket som går bra och vilket man väljer brukar bero på hur mycket man har att bokföra.
Jag kan alltså bokföra inköp 344,75 och Moms 86,25 Även fast det inte står så på fakturan?
Låter verkligen som en smidigt sätt, men är det ingen som blir sur vid en eventuell kontroll då?
EDEIT: Om jag använder kontot för öresutjämning (3740) så ska det alltså krediteras med 25öre i detta fallet, eller?
Edit: Hmmm… Antar att du har rätt. men vid närmare eftertanke så är jag allt annat än säker!
Kontot måste väl krediteras för att det ska bli jämt mellan kredit/debit. Borde man inte alltid kunna tänka så när det gäller öresutjämningen eller? *osäker*
#2 Stämmer att du ska kreditera 3740 i detta fallet, en annan gång ska du kanske debitera, det beror på åt vilket håll avrundningen blir.
Och, nej, det är ingen som blir sur för att du justerar direkt med kostnadskontot. Ditt företags resultat blir precis det samma om du bokar en kostnad på 344,75 eller en kostnad på 345 och en intäkt på 0,25.