Hitta behovet
Jag har gått länge i tankarna att starta egen butik. Men vet inte hur jag ska göra för att ta reda på behovet av den sortens butik på orten jag vill ha den på. Jag vet att det finns två såna butiker 2 resp 2,5 mil åt varsitt håll om orten. Förr fanns det två på orten 2 mil bort.
Min affärsidé är lite annorlunda än de som finns har och vet inte om det skulle funka på ”landsbygden”.
Jag vill helst inte gå ut och skylta med mitt namn.
Menar du att du inte vill skylta lokalt med ditt namn genom att fråga?
Finns det möjligheter för dig att få någon sorts startbidrag eller utvecklingsbidrag? I så fall borde de som ger sånt kunna bedöma behovet och du riskerar inte så mycket pengar själv.
Är det inte något som du till en början kan ha från hemmet? Sälja via internet, och folk får komma och hämta?
Att skaffa lokal och betala hyra, el, försäkringar mm kan bli väldigt dyrt om det inte slår väl ut.
#1: Nej jag vill helst inte skapa nån chans för rykten i trakten. Därför vill jag inte skylta.
Ser inte vitsen att sälja hemifrån. då kan folk lika gärna åka till stan. bor inte på orten jag vill hitta lokal på. Funderingar att ha webbshop har funnits men det finns såååå många småshoppar i tjänsten och hittar nya med jämna mellanrum.
Kan du uppskatta behovet genom att räkna hur många potentiella kunder de två befintliga butikerna kan tänkas ha? I så fall kanske det kan hjälpa dig att uppskatta behovet på din tänkta ort.