Företag
Hej,
Det gäller enskild näringsverksamhet. Om jag har ett enda konto på min bank, där jag har mina privata pengar och pengar från företaget. Inte ska man då behöva bokföra om man får in pengar som inte tillhör företaget? Eller om jag från mina privata pengar överför pengar till exempelvis min mamma. Det ska väl inte bokföras?
Jag undrar om det finns några gratis bokföringsprogram som är bra? Eller hyfsat billiga program som ni själva använder och gillar?
Du löser problemet genom att ha eget konto för företaget.
www.Bokio.se har gratis bokföring.
Fast företagets pengar blir ju även mina privata då jag inte har någon annan inkomstkälla. Därför tänkte jag ha mitt personkonto även till företaget. Om då min mamma sätter in 500kr säg, måste det då bokföras?
#3 Stort tack! ska kika på länken.
Skulle tippa på att du behöver en revisor.
Du måste inte ha revisor och kan använda samma konto, men det blir sannolikt enklare att ha separata konton.
Nu är ju den här frågeställningen gammal, men för tydlighetens skull
Det kostar normalt inget att ha två bankkonton, men blir så mycket enklare att skilja på företagets och dina egna pengar. Du för över din "lön" en ggr per månad till ditt privata konto och bokför det.
Din mor sätter in pengar på ditt privata konto och det berör inte alls bokföringen.
Varje månad ska du stämma av bokföringen mot det som står på bankkontot och har du bara ett konto kan det bli svårt att redogöra för SKV vad som hör till företaget och inte.
Underlätta alltid som företagare genom att skilja på dina och företagets pengar.
Tänk också på att det som du tar ut "i lön" inte blir det du skattar för. Du skattar för det som räknas som vinst i företaget. Du måste "ta höjd" för skatten som kommer om du inte redan är sk F-skattare
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#3: Det har hänt en del sen jag rekommenderade Bokio här ovan och jag kan inte längre rekommendera någon att använda dem utan att känna till vad som har hänt.
Från början var Bokio en kostnadsfri bokförinstjänst som startades av driftiga entreprenörer. Med löften som ”100% kostnadsfritt för alltid” och ”Bokföring borde inte kosta dig varken tid eller pengar” lockade de tiotusentals företag att bli kunder.
Undan för undan har de dock försämrat tjänsten och börjat ta betalt för vissa delar. I slutet av förra veckan annonserade de att allt kommer att kosta pengar och priset höjs med 50 procent. Dessutom gör de förändringarna mitt i räkenskapsåret och ger användarna 1 månad att hitta ett annat alternativ om man inte vill betala.
I en diskussionstråd i Bokios Facebook-grupp berättade de om försämringarna. Den innehåller drygt 700 kritiska kommentarer. I ett försök att strypa kritiken har man tagit bort möjligheten att lämna kritik via Facebook. Det i sin tur, har gjort att kritiken flyttar till andra ställen. Här är ett exempel:
» Så blåste Bokio sina kunder – den sanna versionen - PCforAlla
Den som vill läsa Bokios gamla löften, så som de såg ut på hemsidan, kan titta på bifogad bild eller besöka Internet Archive:
» Bokio - Gratis bokföringsprogram, fakturering och löneprogram
En ytterligare sak värd att veta, är att Bokio numera har blivit uppköpta av och ingår i Visma-koncernen.
- Redigerat 2023-09-07 14:43 av Niklas