Företagande iFokus

Företagande

Etiketter: bokföring-och-redovisninghobbyföretag-och-hobbyverksamheter
Läst 77 ggr
Vizzla
0

Hobbyverksamhet - redovisningsfrågor

Hej,
Om jag vill ha en Hobbyverksamhet (tillsvidareanställd i offentlig verksamhet) som jag beräknar tjäna ett par 1000 lappar på under ett år (säg max 8000 - 10000 kr).

1. Kan man välja att låta kunden swisha pengar (som då hamnar på privat konto), och hur ska detta i så fall redovisas till Skatteverket?
  2. Räcker det att ha skriftliga kvitton på inkomsterna eller måste man kunna ha bankkontouttdrag för att redovisa inkomsterna?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

• Redigerat 2022-07-11 20:40 av Vizzla
Herveaux
1

#0: Vad roligt! 😀

1. Absolut. Du redoviserar Swish-betalningarna på din deklaration. Du hittar blanketten man använder här.
    Mer info från skatteverket om hur man redovisar sin Hobbyverksamhet hittar du här.
  2. Spara kontoutdrag också.

// Harley

Blankett T2 ska du använda om du har en inkomstgivande verksamhet som inte är näringsverksamhet.
Vizzla
0

Tack för svar!
Är kontoutdrag nödvändiga att spara?
Om man t ex får reseersättning swishad. Går det bra att skriva ett kvitto på det eller måste det också finnas kontroutdrag?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Herveaux
0

#2: Om SKV vill göra en kontroll av deklarationen (för hobbyverksamheten) är det alltid skönt att kunna visa att man har gjort rätt för sig.
När man har Hobbyverksamhet gäller generell dokumentationsskyldighet och jag vet inte om kontoutdrag faller in under det. Hur som helst så har jag gärna både hängslen och svångrem när det kommer till skattmasen.

Gällande reseersättning så går det som en form av inkomst till hobbyverksamheten så jag svara samma sak där; hängslen och svångrem, bara utifall att de vill syna en i sömmarna.

// Harley

Niklas
1

Om du enbart tar betalt med Swish tycker jag du ska försöka hålla redovisningen av verksamheten helt digital, det vill säga att du inte har någon pappersredovisning.

Eftersom bokföringen måste sparas i sex år är det skönt att inte ha den på papper som måste skyddas mot förstörelse. Om kunderna skriver i Swish-betalningen vad de betalar för borde det räcka som kvitto för både dig och dem.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Torparmor
0

Om du "arbetar" helt digitalt så gäller det, då behövs inga pappersdokument precis som Niklas skriver.
Det enklaste är att du har en mapp på datorn för varje år där du samlar allt som har med hobbyverksamheten att göra både inkomster och utgifter. Där spar du även en digitalkopia på varje swishinsättning. Du gör också en sammanställning av det du köpt och sålt och gärna en kopia på din deklaration
Skulle SKV någon gång ta en kontroll och kräva kontoutdrag så finns allt sparat hos din bank.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!