Moms...
Jag har varit på Kristianstads Nyföretagarcentrum idag. Efter det mötet kom jag fram till att jag ska starta Enskild firma.
MEN så när det gäller moms… Jag köper bl.a. in saker i varupartier och säljer dem enstaka sen. Då jag tydligen lägga in momsen på när jag köper sakerna, sen ska jag momsa på mellanskillnaden när jag sålt dem. Måste man göra det för en och en då? Kan man inte räkna ihop det?? Tex. om jag köper 10 ringar för 200kr, så säljer jag dem för 2000. Då ska jag momsa för 1800kr… Sammanlagt, men en gång för varje ring jag säljer… Kan man inte köra ihop det så jag ser vad jag säljer dem för och sedan momsar för det på en gång?? Eller??
Jag tycker du ska kontakta en revisor så du får det förklarat lite bättre….
men
Man momsredovisar varje månad eller 1 gång om året.Ska du sälja för mer än 500 000:- på ett år rekommenderar jag dig att momsredovisa en gång i månaden.
Du sparar fakturor och eller kassaremsor från dagsavsluten varje dag till slutet på månaden sen ser du då hur mycket du sålt för respektiva köpt in varor för. Man kvittar sen momsen mellan inköp o försäljning och betalar in mellanskillnaden.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Du drar inte av Moms ENBART för varor du säljer/köper utan andra tjänster/kostnader också.
Dessutom lite beroende om du ska ha ditt "lager" hemma (för så länge du inte sålt du köpt in, så länge ligger dem i lager) du ska ha vissa kostnader för lokal också.
hör av dig gärna, jag bor i Hässleholm
När du bokför så kan du bokföra att du köpt 10 ringar… Sedan bokför du att du säljer 10 ringar… minst 2 verifikationer
ingående Moms och utgående Moms kvittas sedan mot varandra i momsdeklarationen och du får betala eller får tillbaka pengar för Moms beroende på om du kanske köpt in mer än du sålt eller tvärtom.
L

Oj, det känns som att du är i stort behov av någon som kan förklara grunderna i företagsekonomi och bokföring.
Släpp tänket med "en och en". När du köper in köper du i ditt fall in i klump och då får du ju också en faktura eller ett kvitto på ditt inköp. Där ska det stå hur mycket av beloppet som är Moms. Lätt som en plätt.
När du säljer kan det förstås vara "en och en" men då har du väl också en kassaaparat eller skriver fakturor och där ska man kunna se hur mycket du lagt på som Moms, alltså 25% av det pris du vill ta ut.
Jag bokför med ett datorprogram. Jag skulle föreslå att du tar hjälp av någon som bokför åt dig. Den personen tittar då på kvitton/fakturor som du själv fått av dina leverantörer (ingående moms) och på kvitton/fakturor som du gett till dina kunder (utgående moms). Man subtraherar den utgående momsen från den ingående momsen. Blir resultatet att har mer i utgående än i ingående får du tillbaka Moms från skatteverket. Har du mer i ingående än i utgående måste du betala in mellanskillnaden till skatteverket.
#4 Eller hur blir det skumt om man tänker en o en… Det sa jag till henne också, men hon menade att det var så man skulle göra… Tycker ändå det verkar skumt…
För varje sak du säljer till kund skall priset du ger till kunden vara inklusive Moms. Ringar har en momssats på 25%.
När du skriver kvittot skall alltså momsen finnas med. till exempel du säljer en ring för 200:- momsen på det är 40:-.
När du gör momsredovisningen så skulle det kunna se ut så här:
du har sålt 10 st ringar för sammanlagt 2000 momsen för det är 400:-
om du då köpte in ringarna för 200:- totalt med en Moms på 40:-
så skall du betala in 360:- till skatte myndigheten. Momsen skall betalas den 12 varje månad om man har momsredovisning månadsvis. Nästa momsinbetalning är altså den 12 augusti, du skall göra redovisningen för juni. Det sker alltid med 1 1/5 månads förskjutning.
Hoppas att du förstod något av detta!
det är klurigt och tar ett tag att lära sig.

nästa momsinbetalningen är till den 17-e augusti
januari och augusti är undsntsg, då ska momsen deklareras till den 17-e, annars till den 12-e
för om du inte betalar mosen i tid - då lägger SKV på lite räntor.
men om du inte SKICKAR in momsredovisningen i tid då blir det böter! SKV är mycket restriktiv när det gäller momsdeklaration och även den årliga inkomstdeklaration!