Kontrakt, hur ligger de till?
Hej!
Jag vet att jag är i fel forum, men de kanske finns någon som kan svara på min fråga.
Detta är ett kontrakt som har skrivits mellan mig och en annan part. Är de så att jag måste ha häst för att få utnyttja "snickarverkstaden"?
"Avtal
Avtal har träffats mellan -- och --, avseende nyttjanderätt av stallplats vid rubricerande, under följande villkor enligt ned stående punkter.
Hyra av stallbox inklusive tillgång till hage och hö, till en kostnad av 80% av vad de övriga stallgäster betalar.
Fritt tillträde till snickarverkstaden.
Avtalet kan sägas upp av -- utan uppsägningstid, och med begäran till återinträde med samma villkor som detta avtal.
-- har ej rätt att säga upp avtalet.
Inga förändringar eller åverkan får göras utan godkännande."
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Allt är dubbelskrivet och otydligt så svårt att säga något säkert…
Introduktionen säger samma sak med tre olika formuleringar. Utan att du betalar någon stallhyra så ser jag inte att avtalet ger någon rätt till någon snickarverkstad, men avtalet är enligt mig väldigt felutformat så det är brister genomgående både språkligt och logiskt vilket gör det svårt att säga något säkert. Dock skall avtalet enlkigt ingressen hantera nyttjanderätten av stallplats, utan denna så bör resten falla så det är villkoren för stallplatsen som regleras.
Håller med Moa. Avtalet är mycket konstigt och oklart formulerat. Är det bara en part som kan säga upp avtalet?
Du behöver inte ha häst, avtalet gäller nyttjanderätt till stallbox. Men om du inte betalar för stallboxen så hyr du inte och då har du ingen tillgång vare sig till hage, hö eller snickarverkstad.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#1&2 Tack för svar.
Hur blir de om jag blir ut låst? De pratas om att de ska låsas och då måste jag gå in och fråga efter nyckel. Problemet är att dom jobbar och pluggar och är borta tiderna jag arbetar och behöver ha tillgång till verkstan. Är de ok att dom låser ut mig?
Sandra
velepa1986; under vilka förutsättningar? Hyr du och "kontraktet" är giltigt, så skall du ha fritt tillträde, vilket bör innebära nyckel eller en nyckel ni gemensamt gömt utomhus. Om du ej betalar hyra så ser jag ej att "kontraktet" ger dig någon tillgång.

Jag hyr ingen box men jag sa idag att jag kan köpa häst igen och hyra en box men nu har dom andra planer för stallet. Höns och bilgarage, så dom sätter sig själv på pottan tycker jag. En enda härva alltihop, men om jag hyr in mig kan dom inte hindra mig?
De är min syster och hennes pojkvän som köpt vår vars fastighet. Kravet från han va att jag fortfarande ska få utnyttja verkstan i mitt arbete och de va dom med på.
Sandra
Utan att du hyr stallplats så föreligger enligt avtalet ingen rätt till verkstaden. Däremot är muntliga avtal giltiga och är detta avtalat separat så är det avtalet självständigt giltigt.
Dock så bör ni konsultera någon utomstående och be om hjälp ordentligt inför nästa skriftliga avtal, det kan vara värt någon hundralapp att få det korrekt, vilket det ovan inte kan anses vara.

#6 Så jag kan hänvisa till de muntliga också. Jag tror inte att dom vill att jag skaffar häst i slutändan med tanke på deras planer om höns och garage.
När jag skrev på det sa dom att han som skrivit kontraktet visste va han gjorde och kunde. Innan jag skrev på sa dom också att jag får såklart nytta fast jag inte har häst för jag hade inte de när de skrevs. Såhär i efterhand skulle vi tagit farsans revisor som gjort alla avtal åt honom.
Jag ska prata med syster imorgon och försöka få riktiga svar, hänvisa till de muntliga som även farsan är vittne på.
Sandra
Ja, låter krångligt som jag sagt hela tiden, men det är ej korrekt utfört, men nu är det som det är. Du får ta grunden i det muntliga avtalet om det föreligger.
Satsa på att få ett nytt skrivet avtal som reglerar det du och din far vill ska gälla (använd din fars fd revisor). Om din far hade förbehåll att du skulle få använda verkstan och det är det viktiga kan du och han använda det som press på din syster om det blir problem.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!