Starta skola?
Min Sambo går på lärarhögskolan och har tidigare arbetat inom barnomsorgen i flera år. Hon är duktig och omtyckt och får frågan då och då om inte hon och den som frågar ska starta en egen skola.
Jag har sagt samma sak till henne i flera år att hon borde ta vara på sin kompetens på ett bättre sätt än att slava åt någon mindre begåvad chef. Hon är, som de flesta, lite rädd för att starta eget.
Är det någon som har erfarenhet av att starta och driva en skola. Några tips på vad man bör tänka på?
Med vänliga hälsningar
Tom

Oj Tom, inte alls mitt område. Jag gick i skolan på Gastav den förstes tid (Vasa).
Hoppas någon annan har lite mer info till Tom och hans sambo.
Lite information får hon kanske på Friskolornas Riksförbund
Vad är en friskola
Friskolor är skolor som drivs med en annan huvudman - ägare - än de som anordnas av kommunen eller landstinget. Fristående skolor finns på såväl grundskole- som gymnasienivå. Det finns också fristående särskolor, vilka oftast är integrerade vid en fristående grundskola samt fristående gymnasiesärskolor. Fristående förskoleklass kan också bedrivas i anslutning till fristående grundskola eller särskola.
Den frågan ställde jag en gång på Aktieguiden och fick dessa länkar som svar:
Vänliga hälsningar
Niklas

Skolverket länken fungerar inte. men om man suddar ut allt efter http://www.skolverket.se/ så funkar det
Undrar varför just länken till friskolor inte funkar? - kan vara en strategi från nuvarande regering som egentligen tycker det är fult att ha friskolor
???
Nu fungerar länken. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Tack för era svar. Jag ska läsa igenom och ställa fler frågor =)
Tom
Det finns säkert en hel del byråkrati och regler som man måste övervinna innan man lyckas starta en ny friskola. Risk att man har hunnit tröttna innan skolan ens är startad.
Jag tror också att det finns/har funnits begränsningar i att skolan inte får gå med någon större vinst.
Helt klart vore det ett lyft med fler aktörer bland de svenska skolorna. Bra lärare som är engagerade, duktiga pedagoger och kunniga är en STOR bristvara idag.
A-K
Får inte gå med vinst? Eeeh, det låter så svenskt att det skulle kunna vara sant. Man blir alltså tvingad att leva på ruinens brant till konkurs. Utan att kunna reinvestera eller lägga undan vinster blir det svårt att komma igen ett år då det inte gått lika bra…
Om det stämmer tänker jag absolut inte rekommendera henne att starta eget inom den branschen.
Tom
Självklart får du gå med vinst, men det finns begränsningar. Miljonär blir du inte på verksamheten.
Alex

Det kan bli ändring efter valet. Alliansen är mer inne på att man skall kunna göra vinst om man bara uppnår de utsatta målen som regering och riksdag bestämt för skolor.
#10, Men att överhuvudtaget ha en begränsning för hur bra man får sköta ett företag är vansinne!
#11, Det hoppas jag på.
Tom
Hos Dyslexicentrum finns en ganska bra text om friskolor:
Vänliga hälsningar
Niklas

Håll ögonen på vad de olika partierna säger i sina valprogram. Det kommer att skilja sig vilket block som vinner valet.
Bra synpunkt!
Tom