fakturera utan företag
hej alla
jag hade tänkt att hobbydeklarera, kan jag på något sätt skicka en faktura till någon som handlar av mig utan att ha startat ett riktigt företag?
tacksam för svar
Fakturera genom Bolagskraft
Visst går det att fakturera och vara verksam genom ett annat bolag!
Ett företag som jag nosat lite på och hört mig för som verkar seriöst är Bolagskraft http://www.bolagskraft.se/
De svarar via e-post på dina frågor. Om du vacklar lite på steget mot att bli helt egen, är detta ett utmärkt sätt att börja! Beroende på din situation/dina behov så hjälper de dig med en lösning som passar.
Lycka till! 

Dock kan du väl inte dra fördelarna av att fakturera i ditt eget namn då. T ex att få ditt eget företagsorganisationsnummer (många kröver det t ex statliga och kommunala bolag), dra av Moms, planera för visntskatt och disposition mm.
Ett enkelt sätt är att registrera en Enskild firma. Då får du f-skatt och det är fritt fram att fakturera med ett riktigt org.nr (=ditt personnummer). Dessutom slipper du ev. kostnader som andra skrä emellan för att fakturera åt dig.
Men om man inte är säker på att det kommer gå bra för företaget? Om man inte vet hur stor efterfrågan är? Är det lönt att starta Enskild firma då? Man kanske inte säljer ngt alls…
Kan man bara avregistrera den då?

Yepp det är bara att avregistrera. Men det kostar ju inget efter det att du registrerat firman så egentligen är det bättre att ligga kvar. I deklarationen anger du då bara noll i inkomst för din verksamhet.
Aha… så man kan ha en "vilande" verksamhet? Men accepteras det att man har det så år efter år då?

Egentligen vill de att man har en pågående verksamhet men om du har en "vilande" firma skall det inte vara några problem. Det skatteverket kan ha synpunkter på är om du gör inköp på din firma år efter år och gör avdrag för Moms och andra utgifter men inte har några intäckter. Då kan de tycka att det inte är helt OK.
Men annars bör det inte vara några problem. Det är ju inte olagligt att ha en firma även om man inte lyckas sälja något.
Man kan som många skriver antingen ha företaget vilande eller så avregistrerar man helt.
Jag var i den situationen för ett år sedan. Men då jag kunde gå tillbaks till A-kassa (startade företaget som arbetslös och man kan då avvekla inom ett år och behålla gamla a-kassan) så krävde a-kassan att jag avregistrerade hela bolaget. Även hos bolagsverket. Men det gick på några dagar.
Sedan avslutade jag momsregistreringen (och bokföringen) 3 månader senare då alla ut och inkomster var avklarade. Och deklarerade i maj iår.
Hans