Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
mimmie.k
2007-07-10 17:51
0

starta eget frågor..

Jag håller på å funderar väldigt allvarligt på att starta eget bageri och konditori. Har kollat upp konkurransen på platsen jag vill starta den å allt verkar positivt för mig med det. Men jag vet inte vad jag ska börga. Vad är det jag ska göra först vilken form av företag är enklast? Tacksam för all hjälp jag kan få!

altavista
2007-07-28 23:39
0

enklast är att starta Enskild firma, om du är ensam om det. Det är i princip att registrera, det kan du göra på Boilagsverkets hemsida.

Det kostar inte heller bara ifall du vill har ett skyddat namn.

Du kan läsa all info på Bolagsverkets hemsida.

Du kan alltid ombilda en enskild firma: om du hittar en kompanjon som du kan lite på till 110 %, ni kan registrera ett handelsbolag.

Du kan även registrera din firma som aktiebolag men i detta fall du bör ha kontakt först med en som kan reglerna och som du kan anlita för bokföring, samt helst hitta även en revisor, en bokföringskunnig eller bokföringsbyrå brukar ha kontakt även med revisor.
Ett AB ska ha ett kapital på 100-tusen kronor hälften helst insatt på en bank och hälften i inventarier/maskiner.

Men som sagt, gå in på Bolagsverkets hemsida, där får du en hel massa info 

Lycka till!

AnnaLundin
2007-07-30 23:15
0

Jag brukar envisas med att tjata om starta eget-kurser och jag fortsätter gärna med det. Man får en liten inblick i vad som krävs för att starta och driva företaget.

ALMI är ett av säkert många företag som hjälper just företagare och som arrangerar starta eget-kurser.

marwes
2007-08-10 12:49
0

Tänk på att det är en massa krav från miljökontoret om du ska starta livsmedelsföretag. Alla som hanterar livsmedel måste anmäla detta till miljökontoret och en del behöver även ett godkännande beroende på vad man ska göra. Tycker att du skall kolla på SLV hemsida www.slv.se där finns en massa information för den som vill starta livsmedelsföretag.

altavista
2007-08-10 21:06
0

oj, det var en riktigt matnyttigt Flört råd!

det är inte billigt att klara miljökontorets krav

Vargen
2007-08-10 22:36
0

Det kan se mastigt ut med allt man ska ha kontroll på enligt livsmedelsverket men med sunt förnuft så kommer man långt och egenkontrollen är inte så farlig.

andaloce
2007-08-11 22:24
0

Jag rekomenderar oxå att gå starta eget kurs, det är jätte bra att dom finns!