Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 2187 ggr
selfrejection
0

Förenklat bokslut - egna insättningar

Jag sitter och försöker göra förra årets bokslut för min lilla enskilda firma på skatteverkets hemsida. En sak jag börjar fundera på mitt i allt det här är var mina egna insättningar i företaget tar vägen. Nu ska vi se om jag kan förklara det här så någon förstår. När man tittar på sammanfattningen så står det att B10 (eget kapital) beräknas tillgångar minus skulder, så långt är jag med. Sen förklarar dom var som ingår i eget kapital och att egna insättningar en en av dessa. Men då till min fundering, jag har inte angett vad jag gjort för egna insättningar under året. Gör man helt enkelt inte det eller? Hur kan de annars räkna ut detta?

[Moa-]
0

I en Enskild firma så är företagets kapital ditt kapital vilket gör att de klassiska synsätten inte fullt ut fungerar… Skatteverket vill främst få ut beskattningsunderlaget, egna uttag/egna insättningar påverkar ej detta. Eget kapital beräknas som tillgångarna minus skulder helt enkelt.  (Dock skall du bokföra egna insättningar/egna uttag, men dessa kommer ej att påverka skatteberäkningen.)