massageföretag
jag har planer på att arbeta med massage på halvtid. vad krävs det för att få göra detta, rent skattemässigt o.sv. Hur mycket måste mn "få in" för att driva runt ett sånt egenföretag?Som ni förstår är jag helt borta på dethär området, hoppas det finns nån som vet..
JAg är inte så duktig på detta jag heller… men det bästa är att räkna baklänges har jag fått höra……
dvs vad vill du tjäna efter skatt…sedan får du plussa på skatt…plussa på eventuell hyra och andra kostnader och slutligen kanske en del i vinst till ditt företag..
När du vet alla dessa saker så vet du också hur mycket pengar du måste få in för att tjäna tillräckligt mycket för att få den lönen du vill ha.. delar du den pengen men vad en behandling kostar (glöm inte momsen) tex så får du veta hur många kunder du måste behandla för att få ihop din lön..
Så gjorde vi
L

#1 har rätt. Räkna baklänges.
Vad gäller momsen tycker jag du skall räkna med vad du behöver, låt oss säga att du behöver ta ut 300 kr för en behnadling (baserat på vad du tycker att du bör tjäna per månad) på detta skall du sedan lägga till Moms vilket i normalfallet blir 375 kr (om momsen är 25 procent på detta - friskvård) som du måste ta ut från din kund. Tror du att detta blir för mycket måste du nog tänka igenom vad du egentligen kan ta av slutkunden. Momsen kan du naturligtvis lyfta mot din utgående Moms på sådant du köpt i ditt företag så på så sätt kan du få ner den totala kostanden något.
Varje momspliktig företagare betalar endast Moms på det värde som den egna verksamheten tillför varan/tjänsten, det vill säga förädlingsvärdet. Det finns tre olika momssatser: 6, 12 och 25 procent. Momssatsen 6 procent gäller tidningar, tidskrifter, böcker, biobiljetter och biljetter till konserter, teater och idrottsevenemang. På mat, hotellrum, persontransporter, konst och antikviteter är momsen 12 procent. För övriga varor och tjänster är momsen 25 procent
Ett tips: Gå på AF när de har starta eget info, då får man eda på lite mer + att man kan ha starta eget kurser där får man svar på det mesta… För det är alltid mer som man kanske inte tänkt på…

Tack ska ni ha! Känns som om det skulle kunna gå att genomföra. jag skulle ju börja i liten skala och ha en inkomst till, för jag tror inte att det är lätt att leva på det här. Ska gå till AF o kolla med dom om starta egetkurs! Om någon har mer att lägga till, så bara ös på! Pia