Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1182 ggr
RomDoll07
0

Förenklat bokslut - vad göra?

Hej!

Vet inte om detta är en så enkel fråga att svara på men jag hoppas att nån kan hjälpa mig. Det är så att jag startade en Enskild firma tidigare i år och har hittills skött min löpande bokföring helt själv, vilket jag tycker har funkat bra. Nu när nyår börjar närma sig med bokslut och allt vad det innebär är jag dock fundersam över vad jag behöver göra rent praktiskt i min bokföring innan jag börjar bokföra på det nya året.

Jag vet att man bland annat ska boka om sitt varulager som lagertillgångar, göra en momsomföring (har årlig momsredovisning) och föra över årets resultat till eget kapital, men det finns säkert annat jag inte vet om så jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde göra typ en "checklista" över vilka omföringar och ombokningar man ska göra för att få till ett korrekt förenklat årsbokslut. Svara helst inte bara "Fråga en redovisningsbyrå om hjälp", självklart har jag tänkt söka hjälp om det visar sig vara nödvändigt men jag skulle gärna vilja klara det själv om det över huvud taget är möjligt.

Torparmor
0

Vad använder du för bokföringsprogram?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

RomDoll07
0

Jag har Zervant, ett program anpassat särskilt för mindre företag som enskilda firmor. Vad jag vet gör det dock inga automatiska omföringar vid årsslutet, om det var det du tänkte på.

Torparmor
0

Har inte programleverantören en checklista? Jag använder ingen "skriven checklista", men kan kanske skriva ner några stolpar åt dig under dagen. Du bör kunna skapa det nya bokföringsåret fast du har det gamla öppet. Var dock noga med att kontrollera vilket år du arbetar i. Den utgående balansen från 2014 kan du föra över igen senare till 2015 (glöm det bara inte).

Ha inte för bråttom med att göra klart 2014 eftersom du kan arbeta i två år samtidigt. Då kan du hinna lära dig hur bokslutet ska göras

Torparmor
0

Du har PM