Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 636 ggr
erkabo
0

Anställd eller egen?

Idag ska jag på ett affärsmöte, där jag förhoppningsvis kommer att gå ifrån med ett stort leende på läpparna och vara anställd ELLER så bli egen företagare igen  Vilket är det mest fördelaktiga egentligen? Vad ska jag tänka på innan jag öppnar upp mitt företag om jag inte blir anställd och där företaget vill fakturera mig istället? Det är på ett friskvårds SPA som jag förhoppningsvis får möjligheten. Hjälp jag ska iväg  i efter middag och jag vill ha lite mer att komma med….än bara mitt supertrevliga jag…fniss det lät nåt.

Erika

Kaj
0

Tja om de skall fakturera behöver du f-skattbevis. inget problem eftersom du verkat ha en firma tidigare.

Vad du skall välja beror lite på vilken trygghet du vill känna. Fast anställning kan ev. ge trygghet men som egenföretagare kan du ju alltid ha fler kunder en bara en. Du kan även bestämma mer över din tid dvs hur mycket du vill jobba som egenföretagare.

Om du tror att segemntet som du skall jobba inom har möjlighet att finansiera dina fasta kostnader som företagare samt dina önskade levnadsomkostnader tycker jag att eget företag är bäst pga av den frihet detta ger och möjlighet till att jobba med flera kunder. Det kan ju alltid vara bra eftersom man då träffar många nya människor.

hfohrman
0

Tänk bara på att SKV brukar kräva att man har mer än en kund. Så är dett bara detta bolag som blir din kund bör du nog se till att bli anställd.

Hans

Kaj
0

Regeringen kommer att ändra dessa regeler så att det skall gå bra även om man endast har en kund. Tror det kommer att börja gälla från 2008 men lite osäker på datumet där

hfohrman
0

Än har vi inte sett den proppen.  Och om man läser Erikas inlägg så var detta ju en fråga att starta nu. Inte 1 juli 2008 eller 1 jan 2009

Hans