Öppna en butik
Jag drömmer om att öppna en egen esoterisk butik. Jag är själv outbildad och har ingen som helst erfarenhet kring företagande. Förmodligen så kommer jag ju gå en kurs på arbetsförmedlingen men jag känner att jag skulle vilja få mer information. Gärna tips på böcker som riktar sig just åt att öppna en egen butik och inte bara starta eget. Någon som har några tips? 🙂
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Jag har just startat en webbutik så jag kanske har lite jag kan hjälpa med 🙂Jag vet däremot ingen bok som handlar om just det.
Är det en fysisk butik eller en webbutik (eller båda?)
Vad är det du ska sälja där? (det är viktigt för om du ska tex söka tillstånd eller liknande).
l'm back
Planen är att starta upp båda men inte samtidigt. Förmodligen så börjar jag med butiken och sedan en webbshop 🙂
Det är en esoterisk butik jag vill öppna så jag kommer sälja stenar & kristaller, tarot- & orakelkort, pendlar, statyer, prydnader, smycken, rökelser, aromalampor etc etc 😛
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
#2 Okej, annars kanske en webbutik kan dra kunder på ett annat sätt.
Jag tänker lite som du (båda i slutändan) men börjar med en webbutik för då slipper jag betala hyra så då blir omkostnaderna mindre i början 😇
Jag var tvungen att googla för att veta vad det är men jag tänkte att det kanske finns livsmedel i detta (tex örtteer?) så då behöver du kanske livsmedelsklassa din lokal (antagligen bara om du packar om örtteerna som jag gör, jag har kommunens minsta livsmedelslokal 😃) annars kan jag inte komma på att du skulle behöva något mer tillstånd i alla fall.
Det du kan börja med är att göra en affärsplan efter en mall (jag ska leta reda på den jag använde) och använda det som stöd på vad du behöver ta reda på (marknad, konkurrenter, lager, budget, tillstånd etc) för att ha lite mer att stå på innan du drar igång.
Jag själv gick ingen kurs på arbetsförnedringen… eh jag menar arbetsförmedlingen, dom hjälpte inte ett dugg faktiskt, men då var jag ganska långt framme i mina planer då jag kom till dom, så ska du ha hjälp av dom (tex kurser el bidrag) så kontakta dom direkt och skriv in dig om du nu inte redan är inskriven då tror jag dom kan hjälpa mer.
Almi är också bra att kontakta, jag gick en kort kurs hos dom innan jag startade (6 kvällar) och det hjälpte faktiskt, dom kan hjälpa ännu mer också.
edit: här är mallen jag använde för affärsplanen
l'm back
Tusen tack!
AF är jag tyvärr redan inskriven på haha.. Webbshop är kanske en perfekt början! Men när jag skriver en arbetsplan så har jag ju ingen hemsida, inget orgnr, ingen bankförbindelse eller kontaktperson…. Vad ska jag skriva där? 😮🤔
#4 Det är bra att du redan är inskriven då kanske d kan få hjälp, mitt "fel" var ju att jag var för nära företagsstart då jag skrev in mig så jag fick välja mellan att vänta i månader för att se om jag skulle få hjälp eller starta utan hjälp, så när jag levt upp en stor del av mina besparingar så startade jag utan hjälp.
Om jag vore du skulle jag boka en tid snarast möjligt och sen avgöra om du vill ha hjälp av dom eller inte.
När jag gjorde affärsplanen först så hoppade jag över det jag inte hade/visste i början för att sen gå tillbaka eftersom jag visste/hade skaffat det som fattades 🙂
Affärsplanen är främst för dig i detta skede, sen kan den däremot hjälpa när/om du ska ta lån, få bidrag eller liknande.
l'm back
Jag har flyttat tråden till "Uppstart och avslut av företag"
Hur går det förresten?
l'm back