Företagande iFokus

Företagande

Etikettfinansiering-och-bidrag
Läst 10218 ggr
[postmortum91]
0

Starta en djuraffär?

Hej, en dröm jag har är att starta en djuraffär med mitt unika koncept som jag har. Jag tror stenhårt på mitt koncept men undrar hur jag ska gå till väga?

Jag läser till lärare nu, tänkte jobba som lärare i några år för att sedan satsa på min dröm. Då har jag något att falla tillbaka på ifall det går åt pipsvängen. 

Hur mycket skulle det kosta att starta upp? 
Vad jag vet skulle jag behöva en lokal (måste inte vara en mitt i centrum, utan kan ju vara en lägenhet eller vad som helst i början på bottenplan)

Sedan behöver jag typ inte köpa in någonting mer än kanske lite hyllor för att ha grejer på, en kassaapparat etc. Men jag antar att det tillkommer massa kostnader och så?

Twisted_T
0

Vet inte vad det skulle kosta. Men tror det är en rätt vanlig dröm? Det är en av mina i alla fall…

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Fridaaaa
0

Ska du ha levande djur där eller bara tillbehör?
För ska du ha levande djur med, måste du ha zoocertifikat t.ex :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
0

Lokaler kan kosta väldigt mycket eller gå att få till en rimlig kostnad, inventarier i allmänhet kostar en del, även kassaregister är en kostnad som numera fordras.

Ska du sedan ha tomma hyllor i lokalen? Hur har du tänkt där… Handelsföretags största kostnad brukar i regel vara lager och kostnaden för sålda varor…

För att det skall vara lönsamt tror jag att du behöver särskilja dig, för som föregående talare säger är den typen av butiken något som många önskar och som kan vara väldigt svåra att få att gå runt… Framför allt då det ofta fordrar stora fasta kostnader, framför allt inledningsvis.

[postmortum91]
0

#2 Bara tillbehör

[postmortum91]
0

#3 Mitt koncept går ut på att jag inte behöver köpa in massa varor att ha på hyllorna.

[Moa-]
0

postmortum91; låter som ett märkligt koncept, dock kan en särskiljningspunkt vara positivt, dock finns fortfarande relativt omfattande fasta kostnader. Tänk på att du måste ta hänsyn till saker så som skatter och momspåläggen vid en kalkyl….

[postmortum91]
0

#6 haha jag förstår om ni blir förvirrade. Men jag har koll på läget. Jag tror att mina inköp till själva affärens lokal går max på 10.000 men sedan undrar jag allt runt omkring.

[Moa-]
0

postmortum91; det går som sagt inte att svara på, den störta kostnaden om du ej skall ta hänsyn till varulager och du ej skall anställa personal bör anses vara lokalkostnaden. Storleken på denna går ej att uppskatta, utan beror på stad, läge, yta och efterfrågan… Tänk dock på att lokalägaren måste tillåta att verksamhet bedrivs i lokalen, det går som regel ej att hyra en bostadslägenhet för det syftet.

Skatten och dylikt syftade jag mer på gällande kalkylen, att momsen syns utåt mot kund, men ej i företagets inkomster…

10 000 kr lät väldigt lågt, men har du koll på din kalkyl så är det din bedömning. =)

Kassaregister i sig har jag hittat med en lägsta startkostnad på 10 000 kr, och det är ej säkert att detta är den variant som passar verksamheten, läser du på ny-kassalag.se så säger de en lägsta kostnad på 20 000 kr, så det är något värt att ta med i kalkylen.

kredka
0

Åå vad jag önskar att min butik var så billig i drift med djurtillbehör för endast 10.000…. Tyvärr så mer eller mindre 10.000 för jag bränna på nästan varje beställning…

Välkommen till ferretplanet.se :)

jj11
0

10000:- på djurtillbehör för att starta? Ja om det går så grattis! Visst är det helt udda och nytt så visst. Men då ska det också verkligen saknas i branchen och kunden ska hitta dig direkt för att du snabbt ska komma igång osv.

Att beställa för 10000:- det gör man lätt på 5sek och då är det bara det man verkligen MÅSTE ha om man säger så, det som kommer in för att åka ut igen, du vet vardags saker.

Men jag vet ju inte vad du ska sälja så jag kan inte heller uttala mig. Jag vet bara att jag har gjort detta i många år nu, det är många som kommer och går i branchen. Jag grossar en del också, samt importerar. Så jag vet att det är en tuff branch, jag vet att det är många zoobutiker idag som har det tufft och som antigen måste stänga eller kursar. =/ Inte så skoj.

Från början krävs ingen kassa, men så fort du ökar din omsättning så kräver skatteverket det. Dock måste det bokföras med kontantkvitto istället. Är det en udda grej du ska göra - reklam kostar. Lokal kostar, telefon kostar, www. adress kostar, bg kostar, kreditkort kostar, mm.

Så det springer snabbt iväg.. Sen om du ska köpa in från någon lev. och inte är känd i branchen sen innan så finns risken att dom kommer att kräva dig på förskottsbetalning.

Men det är ett underbart jobb!! Jag ÄLSKAR mitt jobb!!!

Torparmor
0

Du borde minst dubbla din startkostnad för inköp. Du behöver beställa minst ytterligare en omgång innan den första är såld för att klara leveranstider och inte ha tomt till nästa leverans.

Hemsideskostnad, egen lön, buffert för icke budgeterade kostnader ca 10%

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Reptile-Lovers
0

Klart man måste ha varor hemma. Ingen vill vänta på sina saker om det inte är verkligen unikt.

Jag har själv zoobutik med bara tillbehör.

Man måste för nya sig i ligga i spetsen.

Kassa register behöver du när du kommit upp i 2 basbelopp.

Jag gör inte det i kassa hanteringen så jag har en vanlig gammal kassa för att slippa skria kontantkvitto. Fick tag i en för 1500:-

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

[postmortum91]
0

#11 Enligt mina beräkningar och mitt unika koncept så ska jag klara mig med 10 000 som startkapital, då räknar jag alltså med inköpen som en ny kassaautomat etc. Hyran räknas inte in i de 10 000. 

#12 Tänkte också skaffa mig en så billig kassa som möjligt.

jj11
0

#12, 4 prisbasbelopp är det. Inkl. Moms.  Det gör man rätt snabbt på ett år. Eller? När man sålt för ca 178000:- ja då är man framme. Om man inte gör det på ett år.. Ja hur ska man då kunna överleva? Ta ut lön, mm.

Men i vilket fall.. Fram tills dess så kan man ju ha ett annat kassaregister. Alt. bokföra enligt kontantfaktura metoden.

Man kan ju köpa en godkänd kassa ganska billigt idag och sen köpa boxen till sen när man kommer över gränsen. En sån kassa är väldigt lätt att programmera och jobba med. Plus att du slipper köpa en ny när det väl är dags. Idag pratas det ju även om att dom kommer att sänka gränsen för när dom kräven en på kassa.

Jag köpte en rejäl kassa direkt, en pc-kassa. Jag har då direkt bra koll på lager, mm. Samt jag har ju som tanka att komma långt och utvecka mitt företag. I datorn kan jag göra allt och lite till.

MyntareCarlsson
0

kommer in sent i diskussionen här :P

Men jag undrar lite hur det har gått ? blev det något av din butik?

och om drömmen fortfarande finns så vill jag ändå lägga fram lite lugnande åsikter från min sida :)

Ska du starta en sådan butik i ett område där det inte finns något liknande så kommer du att sälja dina produkter. Det vet jag eftersom att det finns liknade butiker i varje stad jag besöker. Så du har fina förutsättningar att lyckas skulle jag säga.

Eftersom att du (enligt mig) kommer kunna få dina varor sålda så finns det ingen anledning att  inte köpa in ordentliga "verktyg" så som kassa och hyllor och ett bra standardsortiment med varor.  Idag är det inte så dyrt att låna pengar, och du skulle kunna satsa 100 000 kr på din butik utan att din affärsidé faller!

Ett sådant lån skulle inte kosta dig 2000 kr i månaden ens med amorteringen. och det är ju inga avgörande summor för den typen av verksamhet. Det innebär ju bara lite mindre i din egen plånbok den första tiden.  (vilket är Helt normalt)

Lånet kommer rentav att öka dina chanser att lyckas eftersom att kunderna kommer in till en butik och ser att detta är en seriös butik.

Räkna på hur mycket allt kostar och räkna med vad du tror att du kan sälja. kanske är det ekonomiskt försvarbart att låna lite till för att få till det där lilla extra!

Och ta kontakt med någon liknande butik i en annan stad! fråga dom vad man kan förvänta sig att sälja och fråga även dom vad det är som folk faktiskt köper.

Ett exempel: man kanske vill sälja saker som stora klätterställningar till katter eller akvarium till fiskar. Men man måste ändå fokusera på kattmaten kattsanden och självaste fiskarna till akvariet för att det är dessa produkter som säljs mest av och det är det som butiken gör sin vinst på.

långdragen text jag vet men det var mycket jag ville säga.

så kör hårt och lycka till för du kommer säkert att lyckas.

www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

[postmortum91]
0

Tack så jättemycket för dina stöttande ord :)
Jag har fortfarande drömmen, dock väntar jag barn just nu och får skjuta upp min dröm några år, det är ingen brådska direkt :)
Tack för alla tips och råd, ska verkligen ta och tänka över dem den dagen allt blir verklighet :)

MyntareCarlsson
0

Min fästmö tipsar också om franchise !

då får du mycket tid till att planera ;)

Sist vill jag skicka mina lyckoönskningar till den växande familjen!

www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game