När starta eget?
När borde jag starta eget, dvs ansöka om FA-skatt? Har gått utbildning och skulle vilja sälja tjänst från hemmet, kan jag göra det utan att registrera någonting? Just nu är jag elev och inte certifierad inom det yrke jag valt. Kan jag bara starta upp när jag blivit certifierad?
Jag har redan börjat köpa in material men ännu inte börjat sålt. Måste jag registrera det jag köpt? Så många frågor… hoppas att ni förstår och kan hjälpa mig!
Du kan gå en starta eget kurs
Ja, en kurs vore nog bra. Om man inte vet någonting om att ha eget företag så kan det bli väldigt dyrköpta erfarenheter att inte veta vad man ger sig in på.
Om du måste vara certifierad för att sälja dina tjänster så måste du vänta med att göra det.
Det finns olika sätt att driva företag; man kan ha aktiebolag, kommanditbolag, handelsbolag, Enskild firma etc. Du måste veta vilken företagsform som passar dig bäst. Och en F-skattsedel behöver du så fort du skall ta betalt av någon.
En bok om företagande kan vara en bra investering:
http://www.blinfo.se/bocker/starta--driva-foretag__5629
Deras böcker brukar var väldigt lättlästa
Kanske kan du få lite tips härifrån:
http://startaochdriva.se/
Du måste självklart ha kvar kvitton på allt du köpt in som har med din verksamhet att göra. Hur skall du annars veta vad vinsten är och vad du skall skatta för?
Du måste kunna redovisa vilka utgifter du haft för inkomstens införskaffande, och vilka inkomster du får.
Det kallas bokföring och det måste ske på ett visst sätt. Allt som du inte kan dra av måste du skatta för - så var rädd om dina kvitton! Om du driver företag från hemmet kan du också få dra av vissa kostnader för lokal, el, telefon, toapapper, kaffe etc.
Det är rätt enkelt att ringa Skatteverket och få några gratis råd därifrån.
Kanske det finns någon branschorganisation för det du skall jobba inom. Det kan vara skönt med lite stöd och rådgivning i början.
Mitt råd är att inte göra så mycket mer innan du får klart för dig vad som gäller.
Och - det kan verka som en djungel, men om du bara lär dig och gör rätt från början och är noggrann så är det inte så svårt. Det är också bästa sättet att få kontroll på sitt företag och slippa problem i framtiden.
Du kan bokföra det du köpt in upp till ett halvår innan du startat. Gå in på verksamt.se och läs så du lär dig. Tänk på att andra regler för försäkringskassa och Akassa gäller för företagare så du bör veta hur mycket du behöver få in för att klara dig.
Läs på innan du registrerar något!!!
Jobbar på www.swehobby.se
Läs på och gå någon starta eget kurs precis som Sindri och Hera säger :)
Starta eget kurserna brukar vara gratis och dyker upp i kommuner i landet med jämna mellanrum . Fika ingår också ;P
Något jag gjorde när jag startade var att ringa till "Tillväxtverkets Startlinje" för att få reda på hur jag skulle gå vidare. De gav mig en massa andra bra svar och verkade ha koll och det dom inte visste så gav dom mig nummer och namn till någon som visste!
Det var också skönt att kunna prata med någon direkt eftersom att svaret på en fråga ofta annars leder till flera frågor!
Det kändes tryggt att prata med dom, det var gratis och man får ringa så ofta man behöver.
Tillväxtverkets startlinje
Tel: 020-351010
Vardagar 09.00-12.00
De har även öppet nu under sommaren!
www.fantasygoldcoins.simplesite.com
Metal Coins For Your Game
När borde jag starta eget, dvs ansöka om FA-skatt?
Gör en affärsplan först då ser du hur långt bort eller nära du är från start. En affärsplan är dessutom bra eller till och med nödvändig om du ska söka bidrag, ansöka om lån m.m.
Har gått utbildning och skulle vilja sälja tjänst från hemmet, kan jag göra det utan att registrera någonting?
Det beror lite på vad det är (har det med livsmedel att göra tex så måste du ju kolla upp om du ska ha livsmedelslokal tex) planerar du däremot inte att gå med vinst i början kan du skatta det som hobby i din vanliga A-skattsedel. Däremot så får du ju bättre anseende om du har F-skattsedel
Just nu är jag elev och inte certifierad inom det yrke jag valt. Kan jag bara starta upp när jag blivit certifierad?
Det beror ännu en gång på vad det är du ska starta upp inom, vissa kan kräva tillstånd el liknande. Det kan däremot hjälpa att åtminstånde gå en såndär gratis starta eget kurs för att få en hum om företagande.
Jag har redan börjat köpa in material men ännu inte börjat sålt. Måste jag registrera det jag köpt? Så många frågor… hoppas att ni förstår och kan hjälpa mig!
Jag gjorde inte det för vissa saker, lite dumt men man ska kunna bokföra sånt du köpt ett halvår innan du startat så spara kvitton åtminstånde.
Mitt tips är att kontakta almi, dom brukar kunna ge gratis rådgivning. Dom har också en mall för affärsplan så du vet vad du ska kolla upp.
l'm back
Jag får sälja tjänster innan jag är certifierad. När jag svarade på frågorna (när jag beställde FA-skattsedel) var det många frågor jag inte förstod, även fast jag har läst på mycket innan. Ska starta enskild näringsfirma och använda fakturametoden, köpa visma. Hur gör jag när jag köpt allt material jag behöver i början, då ligger ju kontot på minus eftersom jag inte börjat sälja än?
Ska gå en kurs, hoppas bara dem tar mig på allvar då jag är så ung…
Tack så jättejättemycket för alla svar!
Minus är en skuld till dig. Du skall ha ett konto som heter Avräkning företagsledare eller dylikt. Där kan du bokföra det du lagt ut för egna pengar.
Det går att lägga ihop flera kontantkvitton om det är småsummor och göra en enda verifikation av det. Diverse kontantutlägg kan den heta.
Sedan stämmer du av det kontot och betalar ut din fordran och bokför det på plussidan på samma konto