Hur funkar det med FA-skatt?
Jag sitter så smått i startgroparna nu, och på de flesta "steg för steg"-guider och liknande menas det att man ska börja med att ansöka om att bli godkänd för F/FA-skatt (blir FA för min del, då jag är anställd på heltid). Paranoid som jag är undrar jag därför hur det funkar - kommer man skattas på något innan man ens börjat tjäna pengar, eller hur funkar det? Kommer något hända med min vanliga lön, eller handlar detta enbart om företaget?
Det låter kanske lite foliehatt, men jag vill ju inte börja med att sätta mig i skiten. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag tänkte precis likadant! Så jag ringde till "Tillväxtverkets startlinje" och frågade!
De sa till mig att det kostar ingenting att ansöka och du får häller inga månadskostnader. Så jag skickade in en ansökan.
MEN… När jag fyllde i blanketten så inser jag ju att dom vill att man betalar in preliminärskatt. (varje månad)
Den får man ju tillbaka om det inte gått så bra som man tänkt men det är ju ändå pengar ut tillfälligt.
Annars är det nog ingen fara.
Kanske någon annan kan mer om detta än jag .
www.fantasygoldcoins.simplesite.com
Metal Coins For Your Game
Lönen kan "förändras" också på det sättet att mer eller mindre skatt kan dras tex så fick jag ca 500:- mindre per månad för att mer skatt dras (men visar det sig sen att för mycket skatt har dragits får jag ju tillbaka på skatten).
Du kan ju också skriva beräknad vinst (minns inte hur de formulerade sig) som 0:- den första tiden ifall du inte tror att du kommer att tjäna nått i början. Sådant kan ändras eftersom.
l'm back
#1 Vet du hur mycket preliminärskatt ligger på? Det verkar ju lite hål i huvudet att man ska börja betala skatt kanske flera månader innan man ens kommit igång. Frågan är då om det är där man ska börja… För man får väl inte regga sig för F-skatt om man jobbar också?
#2 Det är det jag är lite rädd för - så mycket tjänar jag inte att jag har råd med det. Även om jag får tillbaka det sedan hjälper det ju inte mig nu.
Aha, man kan beräkna vinsten till 0%? Utan att de börjar titta på ens lön?
(Foliehatt igen, men jag litar noll på myndigheter efter flera rejäla blåsningar där de nästan svalt ihjäl mig…)
#3 För mig blev det så mycket antagligen för att jag "tjänar" (aktivitetsersättning) så lite att jag kommer över nån tröskel på minsta lilla.
Utan någon förändring på inkomsten borde ju inte skatten ändras men tänk på att du kan för betala en hel del skatt i efterhand om du räknar för lågt också.
l'm back
#4 Kan man inte ändra sin uppskattade inkomst? Jag tänker på att om man nu ska börja med att registrera sig för F/FA-skatt som allra första steg så kan man ju inte förväntas tjäna något förrän man faktiskt kommit igång på riktigt.
Jo det är just din uppskattade vinst första året i din nya verksamhet som du fyller i!
Det betyder att om du inte räknar med VINST första året så kan du skriva en nolla i det fältet. skulle du sen göra en vinst det året så får du istället en restskatt vilket inte är så farligt om du bara inte handlar upp vinsten.!!
Kom på en grej till!
Att när man fyller i blanketten för FA-Skatt så får man frågan vilket datum man TROR att man gör sin första affär i företaget. alltså köper eller säljer något .
Det datumet borde väll rimligtvis vara det datumet som skatten skall börja dras ifrån. perioden mellan att du skickat in ansökan och det datumet du tror att du kommer handla då har du ditt organisationsnummer och kan börja begära in offerter på varor material eller försäkringar. och då kan du ju (om du inte kunnat det innan ) ta med det i din budget!
---------------
Påverkas din vanliga lön någonting: inte som jag förstått det, inte fören du får så mycket pengar i månaden att du kommer upp i skattetabellen.
www.fantasygoldcoins.simplesite.com
Metal Coins For Your Game
Preleminär inkomst/skatteberäkning kan du göra om när du vill eller vet att inkomsterna har ändrats.
Ring skatteverket istället och ta hjälp att fylla i blanketten. Jag fick och får jättebra hjälp av dem (en av de första myndigheter med bra stöd). Du kan ange inkomsten till noll första året inget konstigt alls.
Betr datum - kan påverka från vilket tidpunkt du kan börja dra av momsen
Kom ihåg att anteckna dig för Moms, det är viktigt. Som nystartad med normalt fler utgifter än inkomster kan det vara bra att få lämna momsdeklaration så ofta som möjligt. Ska du deklarera varje månad, så lämna in deklarationen snarast efter månadens slut (du får pengar inom en vecka, men behöver inte betala in före angiven tid). Välj att deklarera via nätet
Två fördelar: 1) du får snabbare tillbaka momspengarna 2) du kommer igång att sköta bokföringen vartefter och får bra rutiner från början
Låt dagen idag bli din bästa hittills!