Garageförsäljning, typ.
Hej! Är ny här på denna superintressanta sida.
Jag undrar om detta är tillåtet: Jag har en liten bod typ trädgårdskjul bredvid min garageuppfart, där har jag fixat till ett litet försäljningsstånd där jag säljer secondhand saker från mitt hem, lite egentillverkade saker som jag har lite för mycket av (gjutna små saker, stickade saker, sydda saker.) Även frukt, rabarber, vinbär, egensådda blommor som blivit för många. Jag har satt en gatupratare på min garageuppfart för att folk skall förstå vad jag sysslar med. Jag säljer inte för att tjäna stora pengar utan bara för att det är kul och kanske få betalt för materialkostnaden och kunna köpa mer material. Skall jag vara rädd för att skatteverket knackar på dörren? Om så är fallet hur kan jag förbereda mig på detta?
KRAM!🌺
All inkomst ska deklareras, även om det bara är på hobbynivå. Du ska även betala sociala avgifter. Förut var det mer avslappnat, men EU satte press på Sverige.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Inregistrera ditt företag som Enskild firma.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Läs på om reglerna för Hobbyverksamhet och eget företag. Personligt lösöre kan man avyttra skattefritt upp till ett visst belopp per år. Som jag ser det så finns det en gråzon där. Om man t ex köper en fyndlåda på auktion och behåller en vara och säljer tio andra från den säljer man personligt lösöre då eller inte?
Det finns en ruta på din vanliga deklaration där du skriver in eventuell vinst på hobbys. Minns jag rätt så är det alltså vinsten, inte hela omsättningen så du kan dra av dina omkostnader. Men jag kan minnas fel (eller så kan det ha ändrats sen jag gjorde detta, hmm men kolla på dina sparade deklarationspapper så ser du).
Hursom så ska du skriva ner allt du köper in och allt du säljer så att du vet hur stora dina inkomster är.
Att du säljer livsmedel (frukt osv) och sticklingar kan däremot vara olagligt. Det kan hända att du behöver registrera dig hos kommunen som livsmedelslokal ang frukterna/bären och sticklingar, frön osv måste du betala in en avgift för varje växtsort (samma gäller om du gör och säljer hygienprodukter tex tvål)
l'm back
Kan man inte använda frilandsfinans eller liknande? Måste jag ha ett kassasystem? Det ju är så väldigt dyrt. Hur långt tillbaka kan jag dra av för kostnader? Jag har sparat ALLA kvitton sen två år tillbaka.
Synd på frukten att jag inte får sälja den, men att ge bort kan väl inte vara förbjudet🙂. Man blir lite sur på hur staten behandlar stackars småföretagare, enmansbolag. Jag är utförsäkrad, ingen A-kassa, har gått igenom alla aktivitetsfaser och blivit grovt utnyttjad. Jag fick nog och försökte få ett starta eget bidrag, men nej det gick inte. Nähä, då får jag försöka själv tänkte jag och inredde boden samt skaffade ett Traderakonto. Ja, lite pengar har trillat in efter mycket slit. Jag har ändå tur, min man har ett relativt välbetalt arbete så det går ingen nöd på oss, man får bara minska på utgifterna. Ha de!
KRAM!🌺
Man behöver inte ha en kassa upp till 4 basbelopp per år.
Ska du starta företag så får du dra bort för omkostnader upp till ½år tillbaka, hur det är med hobbyföretag vet jag inte (egentligen ska du ju ha betalat skatt under dessa två år)
Det kan hända att frukten hör till primärprdukter, honung (undet 1 ton som är osmaksatt) räknas som primärprodukt och då behöver man inte livsmedelsklassad lokal tex. Om primärprodukter läser du på livsmedelsverkets hemsida. (det var därför jag la till kan).
Sticklingarna är jag däremot 98% säker att du måste betala för att sälja (de 2% som är kvar är för om det blivit nån lagförändring).
Du behöver ju inte startaeget bidrag för att starta företag, varken jag el min man har det, nog hjälper det men se inte det som ett måste om du vill starta eget.
l'm back

En del säljer sticklingar och överblivna växter och secondhandsaker från hemmet odyl via loppisgrupper på Facebook. Inte lika mysigt som att ha en lokal på tomten att pyssla med, men kanske lite mer diskret. När varan är borta, tar man bort annonsen.
Jag vet inte om man ska rekommendera det om man vill vara korrekt i förhållande till diverse myndigheters regelverk, men det finns många som säljer på det sättet. Diverse bakluckeloppisar eller allmänhetens loppmarknad är ett annat alternativ om man vill komma ut och sälja.En del har dock blivit hårdare när det gäller livsmedel och tillåter vare sig hembakat, svamp, ägg eller blåbär (urtrist tycker jag, som tycker att just ätbart är roligast att köpa).

Hittade det här på Naturvårdsverkets hemsida. Enligt dem krävs inget tillstånd för handel med odlade växter. http://www.naturvardsverket.se/hb/Artskyddsforordningen/Tillstanddispens/Handel-med-djur-och-vaxter/