Öppna en butik!
Hej! Söker någon som kan hjälpa mig lite genom att svara på frågor kring att öppna en butik :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Vad är det för frågor.
Vissa kanske vi kan hjälpas åt här på sajten (tex vissa saker kanske jag kan då jag har en nystartad butik).
Men vill du ha lite mer proffesionell hjälp är väl tex ALMI eller liknande bäst.
När det gäller att starta företag är det däremot mycket forskande innan och att ringa och fråga tex skatteverket, kommunen, livsmedelsverket m.m.
l'm back
Jag har egentligen bara gjort upp butiken i mitt huvud. Jag vet hur jag vill att allt ska vara men har ingen aning om hur jag förverkligar det. Har inget företag eller något ännu. Hur börjar jag? 🙂
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
#2 Då tycker jag du ska göra två saker
- Läsa allt du kommer över om att starta eget
- Prata med nån som startat företag antingen öppet här på forumet el privat (via PM/öga mot öga/osv) alt kontakta ALMI
l'm back
Är det en webbutik eller fysisk butik du vill starta?
#3 Tack så mycket! Jag har läst en bok men jag fattar inte mycket… Jag är i full gång att söka efter någon person som kan hjälpa mig i stället :)
#4 Drömmen är att öppna en fysisk butik men det kanske blir så att jag börjar med att öppna en webbutik alternativt öppnar en när jag redan öppnat min butik. En webbutik ska jag ha men drömmen är att öppna en butik :)
#5 Jag kan försöka svara på det jag kan, annars så är ju ALMI ett alternativ.
Det finns också ofta ganska mycket bra på nätet
l'm back
Jag har egentligen bara kunskap om att starta webbutik men kan skriva ner lite tankar i alla fall.
Jag skulle säga att börja med att läsa på om företagande. Verksamt.se har hur mycket information som helst. De har även starta företag-dagar (i Stockholm, Göteborg och Malmö), starta företag-broschyr och starta företag-webbseminarium.
Gör upp en affärsplan.
Läs på om bokföring och köp ett bokföringsprogram eller leta upp en revisor som kan göra det åt dig. Bokföring är inte så svårt som det först kan verka, men jag tror att det gäller att ha ett intresse av ekonomi :)
Läs på om regler som gäller specifikt för att starta fysisk butik respektive e-handel. Fundera över lokal respektive domän/e-handelslösning. Fundera över leverantörer. Fundera över betalningslösningar. Fundera över marknadsföring.
Starta företag. Om du startar ensam kan du välja på enskild näringsverksamhet (enskild firma) eller aktiebolag. Om du startar med en vän kan ni registrera handelsbolag, kommanditbolag eller aktiebolag.
Jag håller med #7 särskilt med att göra en affärsplan. Det kanske inte blir den finaste först men du "hittar rätt frågor".
Sen så kan det vara bra att veta att du bör läsa på om bokföring även om du skaffar en revisor. Det är du inte revisorn som är ansvarig och du kan tjäna pengar på att kunna endel själv, både genom att du kan göra vissa saker så att revisorn inte behöver jobba lika länge (dvs det blir billigare för dig) och du håller bättre koll.
l'm back
Som sagt: läs, läs, läs.
Detta kommer aldrig att ta slut så lika bra att vänja sig.
Har du gett upp efter en bok bör du inte starta eget. Låter hårt kanske men dagens sanning.
Jobbar på www.swehobby.se