Dagmatte
Vet inte riktigt om det passar på den här sajten, i så fall så får admin gärna ta bort det här inlägget.
Jag har försökt söka lite på nätet men hittar inte mycket. Om jag förstår det rätt så de dagmattar som betalar skatt verkar ha det som Hobbyverksamhet, och om jag förstod skatteverkets hemsida rätt så får det inte vara den huvudsakliga försörjningen. Jag är student och om man inte räknar med csn lånet så blir dagmatte den huvudsakliga försörjningen.
Är det Enskild firma som gäller då eller finns det något annat?
Jordbruksverkets hemsida om tillstånd "Förvarar eller utfodrar fyra eller fler hundar, till exempel hunddagis eller pensionat" De blir fyra totalt med mina två egna hundar. Behöver jag tillstånd, för det är ju inget dagis eller pensionat utan i mitt hem.
Behöver jag någon utbildning?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag är ganska säker på att studielån kan räkna som huvudsaklig försörjning, (så för mig så lutar det åt att det skulle räknas som hobbyverksamhet) mitt tips är däremot att för att vara säker så ringer du eller mejlar skatteverket.
Sen när du vet om det är Hobbyverksamhet eller inte så ringer/mejlar du jordbruksverket. Dom har ofta mycket mer snåriga regler.
Jag har för mg att du behöver ha någon form av utbildning enligt jordbruksverket om du inte gör det som en hobby så fråga om det med (dom räknar inte hobby på samma sätt som skatteverket så det kan vara så att det är en hobby enligt skatteverket men en verksamhet enligt jordbruksverket).
Kom ihåg däremot att du fortfarande är skyldig att skatta, betala Moms och registrera dina inkomster och utgifter även som Hobbyverksamhet.
l'm back