Företagande iFokus

Företagande

Etikett: finansiering-och-bidrag
Läst 1610 ggr
Sommarek
0

Hur uppskatta kostnader?

Jag försöker just nu göra en budget över hur mycket det skulle kosta mig att ordna det jag behöver för mitt företag. Det handlar bland annat om att anlägga ett stängsel samt en skogsväg. Men att få en offert på detta verkar ganska hopplöst; ingen verkar pigg på att ge ett erbjudande till ett företag som inte finns ännu. Någon som har några tips och tricks? Hur gjorde ni?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
0

Du skulle kunna fråga folk som gjort något liknande, de gånger jag varit tvungen att räkna utan att kunna få offert har jag gjort det.

Edit: när det gäller skogsvägen tänk på att det kostar olika beroende på hur vägen är beskaffad, en väg genom en myr är dyr men uppe på en torr höjd är den (relativt) billig.

Tänk också på att det kostar i underhåll

l'm back

Torparmor
0

Hur har du beskrivit det du vill ha utfört?  Jag har aldrig haft problem att få en offert vare sig jag begärt den som företagare eller privatperson.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sommarek
0

#1 Det har jag redan provat, men de ville inte svara mig, tyvärr.

#2 Så utförligt jag kan med tanke på att varken företaget eller området existerar ännu. Jag har angivit ungefärlig storlek etc., och har också sagt att en gissning mellan tummen och pekfingret funkar bra för mig.

tlover
0

#3 Jag tänkte att du kunde fråga andra, nån i Sverige måste ju ha gjort skogsväg och/eller stängsel.

När man gör budget är det ju bara ungefärligt så du måste inte hitta nån som gjort exakt som du.

l'm back

Sommarek
0

#3 Nej precis, jag frågar också gärna någon men vet bara inte helt vem. De enda jag känner till som gjort något liknande ville inte alls prata med mig.

Torparmor
0

#3  Att inte företaget finns behöver du väl inte säga. Men vad menar du med att inte området finns? Skogen måste väl finnas eller menar du väldigt allmänt att bygga en skogsväg?

Ska man bygga en väg så beror kostnaden (som #1 skrev) bl a på hur marken ser ut, är det berg, morän, lera eller våtmark. Grundläggningen beror också på hur vägen skall användas gång- och cykeltrafik, personbilstrafik, tyngre lastbilar ed. Det är svårt för dig att få en offert om du inte kan ge tillräcklig beskrivning av vad du vill ha och hur förutsättningarna är. Om du inte ens vet det område du vill dra vägen i är det omöjligt

Sommarek
0

#6 Jag har inte hittat en plats än, helt enkelt. Det är lite Moment 22 just nu på så vis, eftersom jag letar efter bidrag och sponsorer, men för att ha det behöver jag en någorlunda genomtänkt budget - som jag inte kan få tag i utan att ha det jag behövre sponsorer och bidrag för att skaffa.

Allt det du listar ovan vet jag, förutom just exakt vart det ska vara. Jag har en ideell idé, men inte mer.

tlover
0

#7 Det kan vara därför du inte får en offert, då kan ju de som gör det inte veta alls.

Du skulle ju kunna fråga vad det absolut dyraste en viss sträcka skulle vara och räkna på det. Då kan det ju iallafall inte bli dyrare.

Vad är det du ska göra mer exakt, kanske vet nån här var du kan fråga.

l'm back

Sommarek
0

#8 Jag har en ungefärlig sträcka, både på väg och på staket, och även hur vägen ska vara beskaffad och hur den ska användas.

Men ja, slänger gärna ut en fråga här: Det handlar om ett hägn som ska innefatta runt 10 kvadratkilometer, cirka tre meter högt. Vägen ska vara grus, och kunna klara av ganska omfattande biltrafik. Sträcka 2,5-3 kilometer.  :)

Torparmor
1

Gå in på  www.skogsstyrelsen.se  och sök  Skogsbilväg så hittar du lite informationsmaterial, du kan även kontakta ditt nätmaste kontor och fråga personalen där. Det är många lagar och förordningar som gäller för att både hägna in skog och bygga ny väg.

Torparmor
2

När du är inne på skogsstyrelsen kan du oxå söka upp pdf-rapporten "Referenshägn version 1.0".  Den kan du ladda upp gratis. Där finns en del som visar ett grovt underlag för kostnader. Märk dock att det är ett hägn på 1.80 m med enklare nät.  Kanske kan Trafikverket lämna bättre kostnadsuppskattning för ett högre nät.

Sommarek
0

Oh, tusen tack! Det visste jag inte ens att man kunde.

KimE
1

Skogsbilväg 150-250kr/m men det beror på vilken standard, underlaget och var närmaste grustäkt finns. För att få det priset måste den troligtvis läggas in i företagets normala produktions lista så att inte flytten av maskinerna blir för lång.

Att veta var vägen ska ligga och stängslet byggas är en avgörande fråga.

Bidrag till stängsel/investeringar kan även fås via jordbruksverket och länsstyrelsen(eus glesbygdsprogram).

KimE
1

Grus kostar ca 120-140kr m3 att krossa lastbils transport 1000-1500kr/timme. Ny brytning med grävare 75-100kr metern på moränmark, vägtrummor tillkommer.

Sommarek
0

#13+#14 Tusen tack.  :)

KimE
1

Skogsfastighet medelpris i sverige ca 38000kr/ha.