Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1436 ggr
kredka
0

Returnerad paket

Hej gruppen,

jag har för första gången stött på ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Kanske nån av er har varit med om det tidigare och kan tipsa något. 

i slutet av augusti fick jag 2 beställningar med 2 dagars mellanrum av en och samma kund. kunden vid båda tillfällen har valt betalning med paysons faktura. jag skickade självklart båda paketen fast olika dagar. Nu är det den 8 oktober och kunden har inte hämtat ett av sina paket så den paket har kommit på retur och idag är sista dagen jag får hämta upp den. Självklart kommer jag att hämta paketet men min fundering består av vad ska jag göra nu? Kunden har inte hört av sig till oss att den hann inte hämta paket eller frågat hur kan vi lösa detta. Kunden bor i samma stad.  Ska jag jaga kunden  och välja nåt sett att överlämna varor? Kan jag då lägga på kunden kostnad för retur? Känner mig helt låst. 

Hälsningar,

kredka.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Sindri
0

Beställde kunde samma sak båda gångerna? Det kan ha varit fråga om att kunden inte fick bekräftelse första gången och gjorde en till beställning. Jag skulle iofs kontaktat dig och frågat.
En gång när jag hade krångel men internet blev det en dubbelbeställning, då hörde lev. av sig till mig och frågade om det var rätt, vilket jag uppskattade.

Är fakturan för det första paketet betald? Jag har sett på vissa webshopar att det står att de fakturerar kunden för ej utlösta paket. Jag skulle hämta ut paketet samt fakturera kunden för returen. Bifoga en kopia av beställningen.

kredka
0

#1 kunden beställde 2 olika grejer i paket.  Iom att det är inte jag som håller i fakturor utan Payson så kunden blev fakturerad för varorna så fort jag skickade iväg paket.  Jag såg att kunden beställde mer sen men ville ta det på fakturan igen och då Payson sa ifrån (antar att kunden gick upp i maxbelopp för ej betalade fakturor).  Jag ser inte heller om kunden har betalat någon faktura, då jag säljer fakturor till Payson och det är liksom deras bekymmer att dra in betalning. Nu undrar jag om det kan bli problem för mig  om kunden hämtar inte paket och ändå är fakturerad. Jag har ju bekräftelse på att jag skickade paket samt att kunden har inte hämtat det i form av brev från Schenker och mail från de. 

Dock så känner jag att kunden kunde kontakta mig vid flera olika tillfällen - ifall den åkte på sen semester kunde den ha skrivit att jag ska hålla paket till en viss dag och skicka därefter, sen kunde den ha kontaktat mig att den kan inte hämta paket och fråga hur ska vi lösa detta. 

Nu vet jag inte hur länge är det brukligt att vänta på att kunden ska hämta sina varor, eller kan jag sälja om de, fast det känns åt ena sida att kunden har rätt till det som hen måste betala men åt andra hållet om den inte visar intresse för sina grejer så… ja hur gör man?  vart kan man vända sig med såna frågor`?

Sindri
0

Du säljer alltså dina fakturor till Payson och har i princip fått betalt?

Men du har inte koll på om Payson fått betalt?

Endera har kunden ekonomiska problem och har inte betalt. Alt. råkat ut för olycka/dödsfall.

Posten returnerar paketet hur som helst. Jag skulle ta kontakt med Payson och fråga om de fått betalt. Har de inte det är det bara att avskriva den skulden, du får betala tillbaka och kan sälja dina varor.
Däremot kan du fakturera kunden för dina omkostnader i.o.m. returen. Du får antagligen inte betalt för det då, men sen kan du inte göra så mycket mer.

Hoppas du har sån koll så du kan blocka den kunden sen.

kredka
0

Nej, då fakturan säljs till tredje part så har jag liksom ingen vidare ansvar för den. Det är typ avtal mellan kunden och Payson där jag bara skickar varorna och får betalt av Payson inte kunden. 

Var nyss i kontakt med Payson och jag kan inte få veta om de fick betalt eller ej. de rådde mig att kreditera fakturan, så kollar de själva om det är betalt och återbetalar pengarna till kunden. 

Men nu om jag gör det och kunden hör av sig och vill ha sina varor då blir det bara krångligt…. kan folk inte bara hämta sina paket?

Sindri
0

Nej, då får kunden göra en ny beställning med nya avgifter. Du borde dessutom som jag skrev tidigare fakturera kunden för din kostnader i samband med att hämta paketet. Jag tycker de flesta web-shoppar har en text om det i sina försäljningsvillkor. Har du inte det så lägg till det. Ta 100 kr + om du måste betala returfrakt från posten. Det är antagligen inte en seriös kund så de betalar nog inte, men det är en markering.  Och -skriv det i dina försäljningsvillkor.

Henrik Larsson
0

Sånt här måste du ta tag i och fixa! Hur man ska bära sig åt ska man ha klart för sig redan innan man ens startar ett företag som skickar varor, det går ju inte att sitta och fundera på saker i månader. 
Du har ansvar för att leverans fungerar och att fakturering stämmer. Om kunden inte hämtar varor av någon anledning så är inte automatiskt fakturan kvar och di får behålla pengarna bara för att det är Payson eller annan som skickat den, du måste förstås göra något åt saken.

Jobbar på www.swehobby.se

kredka
0

#6 allt funkar ju från min sida och om kunden hämtar inte 1 paket av 3 och jag kan inte nå kunden samt kunden hör inte av sig själv med frågor och funderingar så vad tycker du att jag ska göra? resa runt riket och knacka på dörr med förfrågan varför folk hämtar inte sina paket och inte hör av sig?? Jag vet precis hur man driver företag som skickar paket. 
Synd att du inte hade ett vettigt råd om hur man gör utan kom med pikar på en gammal tråd.

Henrik Larsson
0

OK då, fick intrycket att det gått väldigt länge och du inte visste hur du skulle göra och kunde behålla pengarna etc. 
1. skriv in i köpvillkoren vad som gäller för outlösta paket. 
2. Mejla kunden och berätta vad du gör, även om denna inte svarar så blir mejlet antagligen läst. 
3. Kreditera fakturan för varorna.
4. Antingen debitera kunden kostnaderna för returfrakt mm/låt det vara.

Jobbar på www.swehobby.se