Hobbyverksamhet?
Hellu! Funderar på att starta en Hobbyverksamhet, då jag gör smycken men bara samlar på mig.. xD Hur går man tillväga för att starta? lättare/smartare att starta ett enskilt företag? fördelar nackdelar med Hobbyverksamhet? m.m. Tacksam för svar :)
Du kanske kan göra en facebook sida där du säljer?
aa, vilka lager finns de på de? Samma som på webshop?
Här finns en artikel om Hobbyverksamhet. Kanske hittar du dina svar där. Säg till om du inte hittar dina svar där däremot.
l'm back
Tackar, fått svar på de mesta. men e det bara att starta en sida och "börja sälja" eller måste man "anmäla" det?
Inte om det är en Hobbyverksamhet och du inte behöver tex godkännande från tex kommunen (livsmedel bland annat men jag tvivlar att smycket hamnar under något som måste anmälas).
När du ska skatta så får du skriva in det i rutan under Hobbyverksamhet på din skattedeklaration.
edit: om inte några regler har hunnit ändras sen jag kollade sist.
l'm back
vad krävs för att få "öppna" en sida på FB och sälja där? finns det "billiga" webplatser som man kan sälja ifrån?
#6 För att starta en facebooksida så måste du ha en användare och följa de extra villkoren för att ha en egen sida. Ska du däremot annonsera kostar det pengar.
Etsy finns ju tex, jag minns inte hur mycket dom kostar (min man har en butik där) men man betalar bara om man säljer om jag minns rätt.
Annars så kan jag bara komma på blocket och tradera just nu.
l'm back
är det lagligt att ha en vanlig blogg och säjla därifrån?
#8 Bara du följer lagar och regler, tänk tex att det finns speciella regler för att sälja på distans.
l'm back
Jag tänkte börja med Hobbyverksamhet. Smycken :-)
Jag jobbar i Linköpings kommun och här måste man fylla i anmälan om bisyssla och lämna in till chefen. Kanske är så i hela landet att man måste anmäla det?
Man vill ha in blanketten av olika anledningar dels så de ser vad det är för typ av bisyssla så det inte är nåt som t.ex. konkurrerar mot det jobb man har. Att det inte strider mot deras etik och värdegrund. Kanske också för att se hur mycket jag/andra gör på fritiden. Sen om man inte orkar med sitt jobb för det är tufft och intensivt där kanske de kan skylla på att du gör ju så mycket på fritiden. Därför du inte orkar med jobbet.
Jag gick företagarskolan här i stan och var inne på att starta Enskild firma sen efter sommaren. Ändrade mig sen och valde bisyssla istället. Eftersom jag inte vet om jag får sälja nåt så ville jag börja med bisyssla och prova mig fram. Sen om jag ser att jag får sälja så vill jag byta till Enskild firma längre fram.
Om man startar Enskild firma blir det utgifter t.ex. med att registrera till bolagsverket. Hörde att det kostar en del med företagskonto på banken, sen om man behöver nån som gör bokföring. Så det kändes som att det kom till utgifter när jag inte ens vet om jag får sälja nåt.
Jag tänkte prova marknaden och se om det finns köpare till det jag gör genom att vara med på lite mässor. Se hur intresserade de är av vad jag gör.
Men sen beror det lite på hur man vill göra och vem man vill kunna sälja till om det är bäst med Enskild firma eller Hobbyverksamhet. Ett tag var jag inne på att försöka sälja till butiker men då behöver man ha en Enskild firma för att de vill kunna dra av Moms.
Jag studerar för nu läget ;) okey tack :)
#10 Du behöver inte registrera en Enskild firma på bolagsverket om du inte vill. Det går bra att registrera direkt hos Skatteverket. Du kanske inte behöver ett bankgiro direkt när du startar utan kan nöja dig med ytterligare ett bankkonto (privat) som du kan ta emot betalningar och betala ifrån. Kolla med din bank
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Etsy är en bra sida för att sälja hantverk - åtminstone om du sticker ut lite med det gör, då utbudet är enormt med säljare från hela världen. Där betalar du 0.20 dollar per sak du lägger upp. Det som är bra med Etsy är att du också kommer åt många användare. Sedan finns en sida som heter Tictail där du kan skapa en sida på grundläggande nivå gratis (osäker dock på om det kostar något vid försäljning). Då måste du dock dra kunder till sidan, och att synas är inte alltid det enklaste. Många har en Facebooksida för sitt företag (eller hoppyverksamhet) och skriver regelbundna uppdateringar som de länkar till Etsy.
Det finns inga regler som hindrar dig att starta en webbshop där du säljer smycken, så det är egentligen bara att köra :) (…däremot finns det regler som säger att man inte kan anordna tävlingar liknande "gilla och kommentera" på fb, då de enklaste varianterna hamnar under lotterilagen)
http://brisingasmycket.se