Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2310 ggr
Oscar
2007-08-09 14:08
0

Webbutik

Jag har lite planer på att starta en webbutik men vet inte riktigt hur jag ska göra med själva butiken. Man kan ju hyra färdiga webbutiker som hostas av tillverkaren eller köpa kod till en färdig webbutik och hosta själv. Helst skulle jag vilja ha en egen så att jag kan utveckla den själv.

Jag har några önskemål: 

• En riktigt snygg webbutik, gärna med möjlighet att ha Flashanimationer integrerat.

• Den måste vara lättnavigerad och tydligt strukturerad.

• Bra kundregister med möjlighet att skicka mail till kunderna, gärna med stor flexibilitet så att man kan skicka kundanpassade mail beroende på kundens tidigare inköp.

• Integrerad betalningslösning (dvs inte flera steg till betalningen med vidarelänkning till en separat betalsajt)

Går det att få allt detta?

Har någon tips på en bra, snygg webbutikskod man kan ladda ner någonstans?

Har någon egna erfarenheter av de två alternativen? Vilket fungerar bäst?

Millex
2007-08-17 00:45
0

det finns en uppsjö av lösningar med webhotel, men med den specen du gjort så tror jag mer på att du ska fundera på att bygga det mesta själv.
För hur du än vrider på det kommer du om du köper en färdig lösning få en webshop som liknar alla andras.

Oscar
2007-08-18 23:51
0

Det stämmer. Har insett att jag får begränsa mig till en början, så det blir förmodligen en hyrbutik. Men jag har letat en hel del efter "färdiga" köpbutiker men har inte hittat några vettiga. Tips?

Hyrbutikerna kan man nästan alltid testa men köpbutikerna har jag nog aldrig sett någon med varken demo eller referenser vilket är ett måste enligt mig.

LottaU
2007-08-20 02:14
0

Man har sina drömmar vad man vill ha i en webbutik. Jag har en, men vill gärna ha en ny med lite fler funktioner. Mailade ett företag med mina önskningar, 35000:- skulle dom ha.

Väldigt mycket pengar.

Har själv letat som bara den för att hitta en bra shop, men ännu inte hittat någon.

Men jag hittade en webshop som man kunde köpa för 695:- och 995:-

Kanske något som man kan fortsätta att utveckla. Det var inget hyravtal, utan endast köp!

http://www.coxco.se/midicart_java_e-butik.html

Om du hittar något som verkar bra, så skriv det gärna här.

//Lotta

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

CarolineO
2007-08-21 12:12
0

#3 Så det finns alltså inga avgifter efter att man köpt programmet? Men vad blir det då…. .se? eller www.coxco.se/midicart java carolz.html?   Eller?
E-post osv… Får man det av dem också? Eller har man en egen på annat håll?

Vet du detta eller ska jag höra med dem?

LottaU
2007-08-21 13:13
0

#4 Som, jag har läst så blir det inga avgifter på webshopen efter du har köpt den.

Sen bör du ha ett webhotell, men jag såg att dom var ganska dyra.

Kan rekommendera www.wa-data.se låga priser och bra support.

När du beställer ett webhotell där, så ingår det mailadresser. Där kan du även beställa ett domännam som t ex. carolineo.se eller vad du vill ha.

Just nu får du domännamnet gratis när du beställer ett webhotell.

Du får gärna fråga mera, så kan jag försöka svara dig!

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

CarolineO
2007-08-21 13:37
0

Aha… ett webhotell har jag ju redan genom FS data Glad
Så då är det bara att lägga in e-butiken där på min domän?   Vad enkelt! Och billigt!!

LottaU
2007-08-21 14:23
0

#6 Vad bra att du redan har ett webhotell. Kolla bara hur stort utrymme du har, så att shopen får rum med de artiklarna som du ska ha där.

Lycka till Glad

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

abbis
2007-08-21 15:58
0

Vill varna för Yreg.se då deras avtal löper på 24 månader och skall sägas upp flera månader innan det går ut annars förlängs det 2 år till..Många som känner sig lurade då supporten är obefintlig.Har försökt få kopia på kontraktet i 7 månader nu för att se NÄR jag kan säga upp avtalet …inget dyker upp.Det kostar dessutom 1000:-/månad..dom lockade kunder med att säga att dom bygger hemsida åt dig utan kostnad för att kunna använda den i sin marknadsföring..

Ett tips är att allttid läsa det finstilta innan man skriver på..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

CarolineO
2007-08-22 12:53
0

Trackar med ännu en fråga =0)    I exemplet kan man välja att betala på olika sätt, bl.a. plusgiro… Men måste man ha de alternativen? Kan man välja att ha t.ex. bankgiro och kort istället? Vet du det?

abbis
2007-08-22 21:50
0

Jag fakturerar kunden dom kan välja på BG eller PG .Är det stora belopp tar jag ett UC för att se att dom är kreditvärdiga.Postförskott för dom som inte är kreditvärdiga..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LottaU
2007-09-05 00:51
0

Jag har nu köpt denna butik http://demo.coxco.se/se_midicart_php_plus/midicart_php_plus/shop/

Betalade i gårkväll och fick den idag. Har lagt upp butiken nu och det var väldigt enkelt och den verkar vettig tycker jag!

Bra support har det varit när det var några filer som inte fungerade. 

Jag kan rapportera vidare om någon är intresserad!

Nu ska jag bara gör en ny grafik till den och sen lägga upp ca 2700 varor, det tar nog en hel del tid…

//Lotta

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

CarolineO
2007-09-06 00:26
0

Lotta U - Vet du nåt om min fråga nr 9?

LottaU
2007-09-07 08:46
0

#12 Du kan välja Bankgiro och Kort om du vill! Ska inte vara några problem

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

CarolineO
2007-10-01 16:01
0

Jag har beställt den i #3nu, så nu ska jag bara hem och betala ikväll så hoppas jag att det kommer snart =0)

LottaU
2007-10-01 21:54
0

# 14 Vad kul :-)

Min fungerar jättebra och supporten är bra :-)

Kika gärna ut på sidan så kan du se hur jag har ändrat min.

www.lotusblomman.com

Lycka till Glad

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

CarolineO
2007-10-02 10:16
0

#15  Wow! Den var ju superfin!   Jag återkommer när jag har min att visa upp =0) 
Det skulle ta ca 1 arbetsdag från att de hade mottagit betalningen… Men sen är det till PG så det tar väl 3 bankdagar innan de får det?    Jaja, mitt bredband är inte fixat förrän nästa tisdag iaf… Men jag läääängtar  =0)

Annsofie
2007-10-18 13:18
0

Jag har en webshop på gång men är också anställd på ett företag. Via mitt jobb kan jag kan förmedla en kontakt på JetShop som är en av de som varit med länge i branschen. De har två speciallösningar för mindre företag som är både proffsiga och prisvärda. Startkostnaden är 4.900 kr och sedan väljer man om man vill betala 1000 kr/månad eller % på försäljningen. Maila mig dina kontaktuppgifter om du är intresserad så förmedlar jag kontakten vidare. Du blir i så fall uppringd av en rådgivare från JetShop och det kostar så klart inget. annsofie.petersson@hotmail.com