Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 860 ggr
[postmortum91]
0

Satsa på uthyrning?

I have a dream!

Jag har en dröm, om att bli fastighetsägare och hyra ut bostäder. 
Det hade varit perfekt för mig då jag älskar arkitektur, inredning, vill jobba kreativt, självständigt och hålla i kundkontakter. Den här drömmen har jag haft några år, men jag har lite frågor och funderingar kring det.

Min plan är: Ta ett lån, köpa en lägenhet/radhus eller liknande och renovera det till en bra standard. Låta en mäklare värdera det och hyra ut det.
Om jag då har en lånekostnad på 3000 och en hyra på 6000 så går jag plus 2000-3000 tusen/månad. Lånet betalar sig själv typ. Sedan efter ett par år kanske jag köper ännu ett projekt och hyr ut och efter flera år kanske jag har så många fastigheter som jag hyr ut så jag kan gå ner i arbetstid eller köra heltid på uthyrning av bostäder. Låter det realistiskt? Är det någonting jag inte tänker på?

Någon som gjort detta och har tips/ råd till mig?

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Att köpa en lägenhet innebär att du inte är fastighetsägare och man får ju inte hyra ut bostadsrättslägenheter hursom helst, just för att undvika detta du beskriver. Då måste du totalt äga ditt boende och i en bostadsrätt äger du inte ditt boende på så vis, du är fortfarande "underställd" lagar/ regelverk och BRF föreningen.

[postmortum91]
0

#1 Jo jag vet, jag menade mer om jag köper ett helt hus med flera lägenheter i exempelvis. Rent juridiskt förstår jag att man inte kan hyra ut hur som helst. Men om vi säger att jag skulle köpa ett flerfamiljshus och rusta upp och hyra ut. eller något liknande, ett boende som är okej att hyra ut liksom :P

tlover
1

Glöm inte Moms, försäkringar, bokföring (att du köper/hyr program el har nån som gör det åt dig), marknadsföring, underhåll, hemsida (i princip ett måste idag), lokal (kontor etc) etc

Det blir inte 2-3000:- över varje månad.

Hyr du ut privat så är det ju lite annorlunda men jag kan själv inte reglerna om var gränsen går.

l'm back

Torparmor
1

Kostnaderna för att rusta upp, fortsatta underhållskostnader. driftkostnader

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

MyntareCarlsson
1

För ca tre år sedan fick jag en liknande ide (jag var pappaledig och hade tråkigt).

Fast jag räknade på att bygga nya hyresbostäder så det råder brist på sådana här i kommunerna. Tänkte bygga ett område med IKEAs lägenetskoncept eller NCCs P303 system.  

Jag räknade och pratade med företag och banker och kommuner. allt var genomtänkt men jag var tvungen att lägga ned PGA startkapitalsbrist :P 

Men visst var det bara en dröm. 

Lite saker jag upptäkte var att det är att trotts bostadsbrist i sverige så gör skatteregler och lagkrav att det inte är helt smidigt att varken köpa ett befintligt hus eller bygga ett nytt. 

Men visst lönar det sig och kräver inte lika mycket arbete som till exempel en butik eller tillverkande firma. 

Jag räknade med ganska mycket amortering. på detta viset skulle vinsten ligga i att lånet minskade och mer och mer av huset tillhörde mig. 

Glöm inte att avsätta pengar för oförutsedda kostnader. Typ om "spisen i 3:an är trasig" eller att "kylskåpet i 8:an har lagt av" Det är ju sådant som måste ersättas på en gång och då behöver pengarna finnas tillgängliga direkt. 

Min svärfar drev för många år sedan en verksamhet med några lägenhetshus. har du några specifika frågor så kan jag kolla med honnom :)

www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game