Tid att färdas 1 mil?
Ja detta låter lite som "hur långt är ett snöre" men jag håller på att räkna ut hur mycket extra jag måste ta på mina provsmakningar och föreläsningar beroende på hur långt bort det är kostnaden för själva transporten är men tiden är en annan femma, det beror ju på hastigheten (som beror på massa olika saker).
Hittills så har jag gjort det enkelt för mig och räknat att en mil tar 10 min (dvs 60km/h).
Hur räknar ni eller hur skulle ni räkna om det gällde er?
l'm back
Jag skulle ta faktisk tid.
#1 Fast det varierar ju från gång till gång,
Jag tar oftast betalt per person (provsmakningar) och har då ett miniantal som jag ökar eller minskar beroende på hur långt bort det är (eller att man är mindre och delar på den extra kostnaden). Men då måste jag och gästerna veta det i förväg så jag måste ha något att gå efter.
l'm back
#2: Just därför skulle jag ta betalt beroende på hur lång tid det tar. En annan variant är att göra som många hantverkare och ta en framkörningsavgift på X kronor inom ett givet område.
#3 fast då kan inte folk veta i förväg vilket är ett måste.
Men jag kan kolla upp vad en framkörningsavgift är per mil, jag borde ju kunna ha liknande.
l'm back
Hantverkarna har ofta samma framkörningsavgift oavsett sträckan inom området, exempelvis 250 eller 500 kronor.

Man tar väl ut bilersättning och för körjournal?
>>>Malum domesticum<<<
#5 Kollade på en faktura jag har från en elektriker, dom tog 55:-/milen 🙂
#6 Ja fast det är ju inte arbetstid
l'm back

Jag har aldrig ens tänkt tanken att ta ut både bilersättning och arbetstid samtidigt under de åren jag hade eget företag. Ring skatteverket och kolla om man verkligen kan göra så.
>>>Malum domesticum<<<
#8 Såklart kan jag göra så, det är ju jag som sätter priset och när man sätter priser så måste man ju även ta med tid som man annars inte direkt kan ta betalt för. Annars så jobbar man ju i princip gratis.
Tex: Jag håller en provsmakning på 2 timmar, ½ timme efter det är det kundkontakt, 1 timma upp och ner plock och ½ timme förberedelser innan (tex marknadsföring). Dessutom tar det x timmar att ta mig dit och från.
Skulle jag då endast ta betalt för de två timmar som jag håller i provsmakningen så skulle jag minst ha halverat min riktiga timkostnad. Skulle jag då ha tex ha en provsmakning/dag (det kommer aldrig att hända men nu låtsas vi) så kommer jag alltså att jobba heltid men få betalt för 25%
Jag kan däremot inte dra av det från skatten om det är det du menar utan det är det bara 18:50:- / mil om jag kör egen bil.
l'm back

#9 Fast nu gällde det restiden till ditt arbete.
>>>Malum domesticum<<<
#10 Nej från min arbetsplats till en föreläsning el provsmakning. Det är alltså i arbetet resan sker.
l'm back
Jag utgår också från 10 min/mil, men lägger på lite beroende på hur långt det är + om det är risk för dåligt väglag eller köer. Det jag lägger på varierar mellan en kvart och en timme. Det senare vid mer än 15 mil och risk för svartis. Sen jobbar jag aldrig med mindre än halva timmar.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!