Företagande iFokus

Företagande

Etikett: marknadsföring-och-försäljning
Läst 751 ggr
tlover
0

Erfarenheter av mässor?

Brukar du ställa ut på mässor eller kanske gå på mässor?

Hur gör du med ditt "stånd" hyr du på plats eller tar du med eget?

Brukar du tjäna in de extra kostnaderna (samma dag eller inom en relativt snar framtid?)

Är div tillstånd svåra att få (tex om du håller på med livsmedel?)

Är vissa mässor bättre än andra?

Brukar det främst vara folk från företag eller privatpersoner där du håller till?

Kort och gott skriv alla dina tankar om mässor 🙂

l'm back

[Hayabusa]
1

Mässor är, enligt min mening, först och främst ett sätt att skapa nya kontakter/vårda befintliga kontakter. Olika mässor har olika inriktning, men jag tror inte att det går att mäta exakt hur lönsamt/icke-lönsamt det är. Dock tror jag inte att man ska förvänta sig att, på kort sikt, tjäna in de kostnader som en mässa innebär. Du får se det som en investering för framtiden, skulle jag vilja påstå. Är det din första mässa som du deltar i, så kommer du säkerligen att få med dig värdefull erfarenhet av din bransch.

tlover
0

Jo jag är medveten om att man tjänar in annat än pengar men det är intressant att höra om nån gör det.

Just den mässa jag fått erbjudande att vara med i om man kan kalla det så är en lokal mässa dit jag och min man ev kommer att flytta så det skulle nog vara ett bra tillfälle att knyta kontakter. Jag funderar däremot starkt på att inte fara dit som utställare då det är ca en månad efter att vi flyttat dit så det kommer nog vid det laget fortfarande vara en hel del med flytten.

Jag kommer nog att fara dit och kolla däremot.

Men det fick mig att fundera på att det kanske är dags att skaffa sig grejer så att man kan föra på mässor.

l'm back

[Hayabusa]
0

#2 Tror det är väldigt skiftande, beroende på bransch och typ av produkter. Mitt råd är att besöka mässan först, som besökare, för att få en uppfattning om hur det ligger till. Fråga eventuella andra handlare om de säljer bra osv.

Genom åren har jag deltagit på ett 50-tal mässor och vi säljer i princip inget alls under dessa, det handlar om att visa upp sig, knyta kontakter, visa ev nyheter osv. Men under samma mässa kan det vara en helt annan situation för andra deltagare, beroende på produkt. I somras hade vi en montergranne som gjorde väldigt stora affärer under de mässor de deltog på.  (De sålde arbetskläder vilket skiljer sig från det vi sysslar med).

tlover
0

#3 Jo jag kunde gissa att det skulle kunna vara väldigt skiftande, därför hoppades jag på att få massor av svar.

Jag tycker också att det är svårt att hitta mässor (och grossister, de kanske håller sig gömda på mässorna som jag inte hittar) därför har jag knappt tänkt på det tidigare.

l'm back

[Hayabusa]
0

#4 Jag är inte på något sätt insatt i din bransch, så jag vet inte hur det ser ut med dylika evenemang i Sverige. Däremot finns det en mässa i Hamburg som heter COTECA:

http://coteca-hamburg.com/

Kanske kan vara något att besöka?

tlover
0

#5 Även Polen har en och USA har en för bara te som jag drömmer om att fara till, men då jag är så lite berest sen tidigare tänker jag börja med svenska mässor 😊

Jag hittar några vin och dryck mässor men bara för tidigare år 🤔

l'm back

NatasjaHemby
0

Kanske inte världens mest relevanta svar, då jag inte har stor erfarenhet av att vara på mässor annat än som besökare, men det kanske kan ge något i alla fall 🙂

Jag brukar inte speciellt ofta gå på mässor. En mässa vartannat-vart tredje år kanske och då olika teman. Ställt ut på en mässa har jag gjort vid ett enda tillfälle, men det gav ju viss inblick i hur det går till.

Vi hade en gratis plats på mässan, men det var lite speciellt då vi arrangerade mässans officiella efterfest. Vad jag minns fanns alla bord på plats i förväg, så ingen behövde släpa med sig sådana grejer. Däremot kan det hända att försäljare fick betala för sin plats. Vi sålde biljetter (i mängder!) på mässan, så vi gick definitivt plus. Utgifterna var i stora drag en backdrop med vår logga och en massa flygblad som vi sprang runt och delade ut på mässan.

Angående om vissa mässor är bättre än andra så är det generella svaret ja! Undersök mässans storlek (antal försäljare, antal besökare, ytan på mässhallen), mässhallens geografiska placering och deras sätt att marknadsföra sig på om du funderar över att hyra försäljningsplats på en mässa.

Allmänt om mässor kan jag väl säga att jag oftast tycker det är roligt att vara där som besökare, om de inte är alltför små. Man får nörda in sig lite extra i ett specialintresse, alla som är där är intresserade av samma grej och stämningen brukar vara trevlig. Det som hindrar mig att gå på fler mässor är att jag ofta tycker att entrépriset är för högt för att egentligen bara gå runt och bli matad med reklam en hel dag.

SE*Simbelmynes

tlover
1

Tack alla, jag har kommit fram till att jag ska börja gå på mässor ett tag innan jag börjar ställa ut, och det är ju viktigt 🙂

Jag kanske också kan säga att jag har en liten dröm om att starta en temässa även här i Sverige 😊kanske kan jag få intresse nog för en liten temässa iallafall. Det som är synd är att jag tror att jag kommer att bli tvungen att hålla det i södra Sverige för att få nog med utställare även fast jag helst skulle vilja hålla det i Lycksele eller möjligen i Umeå.

l'm back