Erfarenhet av att ha praktikant?
Vad har ni för erfarenheter av att ha praktikanter?
jag skulle så småningom vilja ha en praktikant (och senare anställda om det går så bra). Inte för arbetskraften utan för att hjälpa i brist på bättre förklaring.
Däremot så kanske det bara är jättemycket extrajobb med en praktikant och då skulle det inte vara intressant tex så jag undrar vad ni har för erfarenheter?
edit: Anställda som är handledare åt praktikanter är det också intressant att höra ifrån.
l'm back
Som anställd i ett städföretag så har både bra och dåliga erfarenheter av praktikanter.
En praktikant underlättade arbetet enormt för mig och efter några dagar behövde jag inte alls kontrollera hennes arbete.
Sedan har jag haft sämre praktikanter också. En "fick sparken" då han inte dök upp ett flertal dagar utan att höra av sig m.m.
En annan gjorde ett dåligt arbete, tog inte till sig instruktioner och hade någon konstig idé att han skulle möblera om skolan vi städade så fort jag vände ryggen till… Hör knappast till vanligheterna. Den här praktikanten sov även när han var med en kollega på flyttstäd.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag driver hunddagis o pensionat o har praktikanter. En från ett boende i kommunen 2tim/ dag, 3 dagar/vecka. Där får jag inte mkt hjälp o avlastning utan man måste tänka att det är ett barn i en vuxen kropp. Men hundarna älskar henne. Min andra är en tjej från gymnasiet. Super duktig o vi trivs jätte bra i varandras sällskap. Vi har fått så bra kontakt så vi även ses på fritiden i går ut med hundarna. Om man hittar rätt praktikant är det toppen
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har aldrig haft praktikanter själv, men jag varit praktikant på ett par olika ställen.
Som andra redan har beskrivit det så kan en bra praktikant vara en stor tillgång medans en sämre kan vara en riktig börda.
Jag säger som en veterinär sa till mig när jag skulle börja:
"Är du inte intresserad av att vara här så kan du lika gärna strunta i att komma hit."
// Harley
Jag har haft hand om fyra olika praktikanter (under olika tillfällen) på ett jobb och själv varit praktikant på ett flertal arbetsplatser. Jag skulle säga att det beror otroligt mycket på praktikanten. Praktikant X som jag tog hand om var inte självgående, tog inga initiativ och gjorde bara det som var precis tvunget att göras (alltså, inget extra, förstår du?), medan praktikant Y jag hade underlättade väldigt mycket - vissa dagar kunde jag ta helt ledigt och lämna jobbet till Y vilket behövdes för jag jobbade nästan alla dagar.
Om jag skulle ha ett företag och vilja ta in en praktikant skulle jag se till att det var klart och tydligt att praktikanten måste vilja vara där. Det ska inte vara ett ställe att hänga på för att ens föräldrar tjatar om att en måste skaffa ett jobb eller för att arbetsförmedlingen ska betala en. Praktikanten måste komma i tid, vara intresserad och villig att lära sig och beroende på hur företaget ser ut - vara anpassbar.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jag har haft både bra och dåliga erfarenheter av praktikanter.
Vissa har varit kanon, trevliga och självgående medan andra har varit raka motsatsen.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar