Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 4727 ggr
Loove
4

ångerrätt

Ångerrätt gäller för privatpersoner men gör det verkligen inte det för företag.

Vi handlade en annonstjänst av ett företag som sa sig ha 3 miljoner besök per månad (inklusive sina 10 "medannonsörers"  sajter. Under första veckan hade vi endast 10 besökare därifrån på vår sajt och vi kände att vi ville utnyttja ångerätten. Betala för de annonser vi utnyttjat och annullera fakturan.

Vi får då reda på att ångerrätten inte gäller för företag (?) och att vi måste ha detta ettårsabonemang som vi har förbundit oss vid. I dagsläget känner vi oss lite blåste på 4200kr plus moms kan man säga.  

Vad säger ni andra om detta?

Lovisa

abbis
0

Det är nog så…Som företagare kan man inte gå till allmäna reklamationsnämnden utan man få ta hjälp av advokat.Är du inte med i företagarna dom har gratis rådgivning av jurist..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

mariatingsund
0

Tyvärr så kan ni inte heller bevisa att deras erbjudande har falska grunder, eftersom de kanske verkligen skickar massor av kunder till andra av deras abonnenter. Vi stackars företag har varken konsumentrådgivning eller ångervecka. De få tillfällen jag vann var mot ett företag som skulle göra säljande hemsida, för att jag bara faxade in beställningen och detta enligt lag inte är ett godkänt sätt för att ställa krav från deras sida. Det kanske är bra att veta för er också.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

altavista
0

undrar hur är det med telefonförsäljning/telemarketing?

Vi blev uppringda av en - som senare visade sig vara ett telemarketing företag och fick erbjudandet av ett rengöringspaket.

Ingenting skriftligt, bara via telefon.
Det visade sig sen att det utlovade priset blev på orderbekräftelse 16 % högre dessutom de har lagt på en "hanteringsavgift" på ytterligare ca 15 % Ledsen

Jag har protesterat omgående, då blev jag lovad att de tar bort både överpris och hanteringsavgift.
Däremot paketet kom inte och jag sa upp leveransen.
Då har detta telemarketingföretag ringt igen och sa att paketet är redan skickat.
Det var dock inte sant.
2-3 dagar senare har ringt speditionsfirman att de hittar inte adressen.
Jag sa då att de kan lika gärna köra tillbaka detta paket för jag har avsagt mig för 2-3 dagar tidigare.
De har kört paketet tillbaka, men samtidigt anlänt en faktura också där de har lagt på 20 % som fraktavgift - och det var inte heller avtalat LedsenLedsen

Efter att paketet åkt tbx har denna telemarketing-kille ringt igen och hotat med rättegång om vi inte tar emot paketet.

Då har jag skickat ett rekommenderat brev, skrivit ner hela förloppet, bestridit fakturan och avböjt ytterligare kontakt.

De har inte hört av sig efter detta varken via brev eller skickat något paket.

PUH!17! för såna piratmetoder!

mariatingsund
0

Tyvärr finns sådana företag som livnär sig på småföretagare, gärna nya, eftersom de kan hota med allt möjligt, och när man är ny, då vet man inte ens vart man kan vända sig, överallt är man utfrusen ifrån, inga rättigheter mer än en dyr advokat. Men som du skrev, ska man inte acceptera belopp, som inte är skriftligt överenskommet inte ens faktureringsavgift eller liknande behöver man betala om man inte visste om det. Det är fortfarande lite konstigt för mig hur man gör med muntliga förhandlingar, ingen kan bevisa något.

abbis
0

Ingen kan kräva en betalning för nått du inte skrivit på eller nått som någon annan beställt åt dig..Jag har vid några tillfälllen fått falska fakturor på annonser samt vid ett tillfäle faktiskt haft en säljare på besök som jag beställde en annons i en turistkatalog av.Vad jag inte visste var att dom va med på svarta listan.Jag kontaktades av en journalist på dåvarande tidningen Resume (Acke Fröberg).Han berättade hur jag skulle gå tillväga för att komma ut kontraktet.Man skriver att man bestrider fakturan tar en kopia och skickar den rekat till mottagaren.Kronofogden kan aldrig göra nått åt saken om man bestrider.

altavista
0

tack för respons.

Jag har givetvis bestridit fakturan, bifogat mina mail och skickat hela härligheten trek till firman - inte till telemarketingföretaget, utan till dem jag fick fakturan ifrån.

Förresten, jag har skickat åt skogen bara i förrgår en annan försäljare efter att tackat rent översvallande för deras omsorg/omtanke att de har tänkt just på vår firma Flört

Försäljaren blev lite mållös Flört

mariatingsund
0

Ibland tänkter jag också så: stackars försäljare som är anställda och får bonus på varje napp, de ringer, och konstigt nog vet de när de andra har sin kampanj, för alla ringer inom samma dag, men iaf inom samma vecka.

Och man blir störd, irriterad, och jag brukar svara i telefon när jag hör orden är det Glas DeCo jag talar med? jo, jag ringer från ? så mitt svar är: Jag är inte intresserad. Och så säger han hur kan du säga så när du inte vet vad det gäller? Jag bara vet det, säger jag, tack för samtalet, hejdå. Jag vill ju inte vara oförskämd, men om jag vill ha något, då letar jag själv upp vem jag vill handla med.

Jag tillhör också bland dem få som skickade Halens i skogen, eftersom jag handlat där EN gång, och sedan  har de trakasserat mig med sina gratis erbjudanden, och då vet man ju att man betalar dessa gratis prylar med priserna på övriga prylar, för ingenting är ju gratis. Men nu har jag återigen gått ifrån tråden ångerrätt.

altavista
0

Iof, det ÄR synd om dessa försäljare för de är pressade, men de gör en björntjänst till sig själva och alla andra telefonförsäljare genom att använda såna oförskämda metoder

SeaHawk
0

Alltså, jag bara måste lämna ett litet tips här då när diskusionen går om telefonförsäljning av rengöringsmedel och allt sånt. Vill ni slippa att dom ringer igen så gör bara så att ni låter dom hållas en stund och sen förklarar ni lugnt och sakligt att ni visst är intresserade och bara måste fråga om det uppstår nått problem i att ni har ekonomiska besvär och inte är säker på att ni inte går i konkurs innom nån månad eller två. Funkar klockrent.

TiKei
0

SeaHawk: Vilket bra tips :-)

Jag är väldigt trött på alla dessa försäljare som ringer mig sen jag startade företag. Det känns som jag inte kan vara oförskämd mot dem på samma sätt som jag kan vara som privatperson…

Jag fick också ett samtal från en kille som ville sälja rengöringsgrejer. Han blev skitsur när jag sa att jag åkte till Ullared en gång om året och köpte allt sånt till mycket billigare pris :-)

Jag köper ALDRIG av en telefonförsäljare. Hur bra erbjudandet än är. Jag har hört att om man köper av en så säljs telefonnumret vidare och sen har man tusen som ringer. Så av ren principsak så köper jag inte av telefonförsäljare, det brukar jag tala om för dem också.

SeaHawk
0

Nu är faktum att jag faktist köper och har köpt av ett företag i många år, både verktyg och rengöringsmedel och kläder m.m m.m Har en otrolig kontakt med folket på effektum i skövde och får lov att säga att dom är inte som alla andra, aldrig nått tjat eller försök att få en att köpa om man inte vill. Men i övrigt så är det tvärstopp, värst är telpack och frejaprodukter.

Loove
0

Nu har det gått några veckor…. våra annonser hittas inte på de sajter som företaget sa sig ha avtal med och vi har fortfarande inte haft en endaste kund via detta företags annonsering.

Surt sa räven

Kosmos
0

Jag har handlat av Freja Produkter i många år och tycker dom har KANON varor, och "min" säljare är en tjej som är jättetrevlig och inte påträngande alls. Men sen finns det andra säljföretag som är bedrövliga.

Men jag tror det inte beror på företagen, utan mest personen som jobbar som säljare, sen brukar jag lyssna utan att handla. Ingen större skada skedd om man lyssnar ett par minuter tycker jag.

altavista
0

Vi handlar också egentligen från företag via internet dock inte via telefonförsäljning.
De har försökt ringa och höja sin försäljning genom att påpeka vissa produkter men jag sa tt det ska de inte göra utan vi kollar om och när vi behöver något.

och det funegara bra.

Jag vill bara "hänga ut" detta företag med rengöringsmedel, dock inte företagets produkter för jag vet ingenting om det utan att de anlitar telefonförsäljare. Företaget heter NPC KVALITÉ
som sagt, vet inte om deras produkter är bra eller ej men försäljningsmetoder är inte alls bra!

mariatingsund
0

#12 Jag tycker du ska kräva att företaget som tog pengar för er marknadsföring, ska visa vad de hade gjort för era pengar. Upp till bevis. Säg att annars anmäler ni dem.

Loove
0

Blir lite trött…

Företaget jag snackade om överst ville ha 345 kr i månaden under ett års tid… som skulle betalas via 3 fakturor ..sammanlagt 4100 kr cirka för ett års abonemang…

Jag var ju missnöjd redan efter ett par veckor men blev nekad att säga upp avtalet och bara betla vad de 2 veckorna kostade..

Därför har vi i 3 månader betalat in 1801 kr inkl Moms till Annons företaget..

Häromdagen kom ytterligare en faktura på 1801 kr..!!

Vi tycker att vi betlat vad det kostar nu och undersökte  lite… föertaget som sålt detta till oss ligger här i halmstad och mailen som vi skickar kommer tillbaka..

Vi åkte till "huvudkontoret" idag som också ligger i halmstad… en oansenilig byggnad, jag gick in och fann annonsföretaget…det var 2 stora vräkiga skrivbordsplatser som såg helt nyinflyttade ut…såg inte ut som om någon någonsin suttit där och arbetat… en man i en reception sa dock att de var på semester ytterligare 2 veckor.

Någon som har erfarenhet av hur man gör i detta läget?

Vi tänker inte betala mer än avtalat och vi har verkligen inte fått en endaste kund med deras koncept ännu.

Kan man kolla upp dem på något vis, till vem i så fall?

Mariatingssund du skriver att vi skall anmäla dem…men till vem?

Företaget i fråga heter Annonsfynd, så var det sagt.

L

Fastback
0

Jag har precis startat ett medlemkonto här för jag har råkat ut för det här precis idag.

mariatingsund : Du skriver att du vann mot ett företag som sålde hemsidor då ett fax inte var bindande enligt lagen, vet du enligt vilka lagar som detta står? Jag misstänker att det är just det företaget som tagit i kontakt med mig. Var anmälde du företaget någonstans?

Dum som jag är så skrev jag faktiskt på faxet (varför är en bra fråga som jag dessvärre inte kan svara) och faxade tillbaks, och om det nu finns någon möjlighet att slippa betala 500kr/månad i ett år skulle jag vara överlycklig!
Å andra sidan ska jag bli uppringd av deras chef imorgon, men jag tvivlar att han gör det så jag ringer väl själv, för att se om något kan göras och det skulle vara fördelaktigt om jag kunde ha någon konkret information att ta upp då.

Väldigt tacksam för svar//Andreas

mariatingsund
0

#17 Jag vet tyvärr inte, jag har av ren tur träffat på advokaten som skötte min skilsmässa, och det var småprat och då jag berättade, sa han med en gång, att fax är ingen originalhandling och det står inte i rättsalen. Jag tror det vore det bästa om man gick till biblioteket och frågade efter liknande lagar, bibliotekare brukar vara duktiga hitta. Det måste finnas någonstans.

Jag tror att det viktigaste är att man alltid skickar skriftligt vad man än har för spörsmål, rekommenderat, och i flesta fall räcker om man säger att man går till domstolen för att de ska sluta. Men då måste man nog själv ha lite kött på benen också.

Så till #16, som jag skrev tidigare, med beställningen hade ni ingått i ett avtal, men det gjorde motparten också. Det de lovade, lusläs handlingarna, och hitta deras svagheter, där du kan säga att de inte fullföljde avtalet och därför du vill bryta. Bättre råd har jag tyvärr inte, jag är inte klok själv i sådana frågor.

abbis
0

det här hittade jag:

2007-05-30

FRÅGA:

Är ett kontrakt giltigt om det är skickat per fax, har alltså inte orginalunderskrift ?

SVAR:

Avtal kan i princip ingås hur som helst. Muntligt, skriftligt eller e-post spelar sällan någon roll. I vissa sammanhang ställs särskilda krav på avtalets form. Om du till exempel ska köpa fastighet, bostadsrätt eller skriva äktenskapsförord gäller särskilda regler. Allmänt kan ändå sägas att ett faxat avtal duger utmärkt i nästan alla sammanhang.

Vänliga hälsningar

Gustaf Lidegran

OBS: Frågan besvaras av jurist- och/eller ekonomstudent. Erfordras garanterad korrekthet i svaret bör professionell yrkesman konsulteras.

altavista
0

Det finns faktiskt en sajt man kan FRÅGA GRATIS! och även få svar! - även företag!

här är adressen:

http://www.juristpartner.se/

Det är juridikstuderande som förkovrar sig i dina problem
Det står där att om du vill vara säker på att svaret ät helt OK, du bör kontakta en advokat/jurist.
Men man få reda på så mycket iaf om det är lönt eller inte att gå vidare

OPPPS! jag ser att det var annan också som har hittat till juristpartner.

altavista
0

man kan faktiskt söka på rättsnätet också:

http://www.notisum.se/

om man har gott om tid

mariatingsund
0

#19 Jag tänkte bara säga att är det rätt eller fel ang. faxens giltighet, det hjälpte mig, eftersom hon backade så fort jag sa detta. Det kanske är så att det hjälper bara man står på sig och inte låter osäker.

abbis
0

JAg har ett kontrakt med Yreg.se som har fått många klagomål på sig pga av att dom förlänger sina kontrakt med 2 år och har en uppsägningstid på 9 månader.Med dom har jag bara ett kontrakt underskrivet och skickat på fax..men om kontrakt även kan gälla om dom är muntliga hur ska man kunna hävda sig..Har precis avslutat en tvist i tinget  (hyrestvist) ..är ganska utpumpad då det tog 2 år..