Dåliga kunskaper.
Hej alla!
Jag har en mycket bra affärsidé. Det är verkligen något jag tror på och jag tror också det kan behövas i min stad.
Mitt problem är att jag har väldigt dåliga kunskaper om exempelvis skatter. Även bokföring känns som ett gissel för mig.
Hur gör jag? Finns det någon kurs man kan gå? Vad har ni gått för kurs? Eller visste ni allt från början? Eller visste ni inte allt men körde på ändå? Hur gjorde ni helt enkelt!?
Jag har fastnat och vet inte hur jag ska börja!
hej där. Känns lite som vi är i samma båt du och jag. Jag är oxå inne mitt i ett skede där jag vill starta upp ett företag men har fastnat mycket kring det där med skatter och Moms och alla andra ekonomiska termer. Jag ringde skatteverket och bad om att få lite broshyrer men i ärlighetens namn så är det inte direkt några pedagoger som skrivit dessa då deär ganska svåra att tyda om man inte vart inne i branchen tidigare (min åsikt)
Jag försökte att lära mig så mycket jag kunde och gjorde uträkningar hit och dit men när alla skatter skulle vara betalde kom jag fram till att min totala vinst för ett år skulle vara drygt 8000 vilket givetvis inte kunde stämma. Jag ringde upp skatteverket och frågade vad jag gjorde för fel och fick en grundlig förklaring, så det är ett bra tips. Ring dom med konkreta frågor såhjälper dom dig.
En annan sak som du kan göra är att gå på nyföretagarcentrums träffar, de brukar annordna nån eller några i månaden och de är gratis. Information om dem kan du få via skatteverkets hemsida oxå. Jag ska gå på en på Tisdag.
Det jag lärt mig (och det kan givetvis finnas vissa fel i det jag kommer skriva) är i alla fall en uträkning som blir ungefär så här. (detta är ut min analys på mitt företag med utgångspunkt för en låg inkomst det första året )
Budgetanalys 2008 Företaget. Baserat på igenomsnitt 100 medlemmar.
Inkomster
Försäljning av produkten
238.800
Innan Moms är dragen och baserad på 199:- per produkt.
Investeringar
25.000
15.000 + 10.000
Totalt
268.800
Utgifter/kostnader
Marknadsföring
48.000
Varav Moms 12.000
Utrustning
0
Hyra av lokal
0
0
Totala utgifter
48.000
Moms
Utgående moms
59.500
Baserad på 238.800: -
Ingående moms
12.000
Avdragsgil
Kvar att betala
47.500
Summor
Inkomster
268.800
Driftkostnader
48.000
Marknadsföring, hyra, utrustning mm
Moms
47.500
Vinst
173.300
Att beräkna schablonavdrag utifrån..
Avdrag.
Schablonavdrag
43.325
Baserat på 25% av 173.300
Kvar
129.975
Att beskatta.
Skatter
Beskattningsbar inkomst
129.975: -
Vinsten av företaget
Kommunal skatt
38.993
30%
Egenavgifter
40.293
31%
Kvar
50.689
Innan schablonsavdraget betalas tillbaka.
Totalt vinst.
Skattade pengar
50.689
Schablonsavdraget
43.325
Totalt
94.014
Ungefär 7800 kronor extra i månaden.
hoppas det är till nån hjälp annars kan du bara titta åt sidan. Mvh Johan
Jättebra! Nu vet jag ungefär vilka termer jag ska börja med att titta lite närmre på. Du verkar i alla fall ha mer koll på detta än jag