Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1324 ggr
Caeli
1

Posten höjer portot

Den 1 april höjer Postnord inrikesportot till 7 kronor. Samtidigt slutar man att sälja frimärken för ekonomibrev. 

Ökade portokostnader är aldrig roligt när man som företagare använder sig av posten som leverantör…

Det är ju bara ett år sedan man gjorde det rejält dyrare för företagen genom att plocka bort momsen!

vendelay
3

Sånt här gör mig så irriterad! Tycker jag läser överallt att Sverige vill ha fler egna företagare osv men det är ju inte så kul att ha ett litet företag på 1-2 personer när en ska betala 50 % skatt och de höjer alla avgifter. Borde finnas någon gräns för inkomst eller liknande för att underlätta för mindre företag.

Jag är helt för högre skatter men det är så fel att en anställd betalar typ 30% och jag betalar 50% och har mycket mindre trygghet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
0

Som tur är behöver jag bara skicka papper till kunder (fakturor exempelvis) så jag gör allt sånt via internet 😃

kallepudas
0

#1 Nu har du ju en regering som är emot allt vad som heter företagande att göra. Deras ändringar av 3:12 regler etc. gör ju inte livet enklare heller vad jag förstått. (inte egen företagare) så inte helt insatt men i reglerna men det har ju varit en debatt om det hela i tidningar som följer politik & företagande.

50öre i höjt porto kan väl knappast gräva några större hål i plånböckerna för portot var ju tidigare 7kr men sänktes då till 6,50kr även viktgränsen för samma frimärke ändrades från 20gram till 50gram. Nu återgår portot till 7kr för ett brev med en vikt på 50gram.

tlover
2

#3 Skickar man 1000 brev/dag så blir det ju endel på en månad (för vissa företag är det inte en omöjlig mängd).

Särskilt då konsumenter vill ha "fraktfritt" och inte tänker på att frakt kostar

l'm back

kallepudas
2

#4 Man får ju inte bortse från att företagen Postnord,DHL,Schenker,Bring inte kan köra sina fordon på luft när priserna på drivmedel stiger på grund av snikna politiker. Företagens anställda ska ju även ha lön. Lokalerna som dom hyr drabbas av hyreshöjningar precis som alla andra fastigheter & bostäder. Fordonsskatterna höjs med mera.

Det är ju lite lättare för offentlig sektor för då kan man ju höja skatterna bara när personal ska ha högre lön.

Har man ett företag så kanske man får räkna med att några kostnader ständigt ökar men det borde man väl kunna plocka igen på att man själv lägger på lite någonstans.

Att snåla konsumenter hela tiden ska ha fraktfritt känns väl mer som att man spelar i en väldigt osäker företagsmiljö.

tlover
2

Det är sant även postnord (vilket det handlar om nu) har omkostnader jag reagerade bara på "50öre i höjt porto kan väl knappast gräva några större hål i plånböckerna "

10 000:- mån är ju ändå en ganska stor extrautgift eller hur?

l'm back

vendelay
2

Nej, jag förstår absolut varför priser höjs och det är klart att alla ska få betalt för sitt arbete. 50 öre betyder inte mycket för en privatperson som skickar två vykort om året men som tlover säger kan det få stora konsekvenser för företagare som måste posta grejer.

Personligen har jag så dåliga erfarenheter med posten att jag bara blir irriterad på att de tar mer betalt för lika ruttet jobb. Det är inte de som arbetar på posten som är problemet, det är ju såklart de som leder det som jag är irriterad på.

kallepudas
0

#6 Absolut men jämför du 10 000kr mot postnords drivmedelsfaktura så blir ju det som en tår i atlanten.

Hänger hela företagandet på "fraktfritt" så lever man nog lite farligt som företagare. Sedan kan jag hålla med om att portokostnader & frakt är lite tråkiga kostnader.

Caeli
2

#3 Sant att portot sänktes från 7 kr till 6,50 kr för privatpersoner. Dock blev det även då en höjning för företagare eftersom postens tjänster momsbefriades. Så det är andra gången på kort tid som portot höjs för företagen.

Många skickar inte bara brev utan även varor via Postnord. Och troligen är det så att alla postens tjänster kommer att "hänga med" i uppgången. Men som vanligt kommer ingen information om detta förrän förändringen är genomförd…

tlover
2

#8 Uppenbarligen förstår du inte vad jag menar. Även om 10 000:- är en tår i Atlanten för postnord så kan det vara jättemycket för ett enskilt företag.

Det är sån pris konkurrens på nätet numer att något sånt faktiskt kan spela roll i det stora hela.

l'm back

Caeli
0

För några dagar sedan kunde man läsa i tidningen att trots Postnords förlustsiffror så hade ledningen fått ordentliga löneförhöjningar och bonusar de senaste åren. 

Det är väl främst den danska sidan som går dåligt? Trots att deras porto är betydligt högre än det svenska!

kallepudas
0

#10 Och det blir fraktföretagens fel?    

Är ju ingen välgörenhet posten.dhl & schenker samt bring håller på med.

Väljer vi alla bort att skicka saker så finns inte dessa företag kvar och  då får vi nog ta cykeln eller bilen själva när vi ska skicka något.

tlover
1

#12 Nej men det är väl inte småföretagens fel heller, eller?

Det är inte små summor vi pratar om även om du påstår det i #3

l'm back

kallepudas
1

#13 Nä vem har sagt att det är någons fel? 

Men det är väl upp till den enskilde företagaren att se till att affärsiden håller och det gör den väl knappast om man står & faller med 50öre.

Hur går det då om en företagare hyr sin lokal och hyran höjs för då pratar vi nog inte 50öre eller hur? 

Finns ju små företagare som säljer legobitar på tradera & även har nätbutiker där dom så fint skriver fraktfritt men endast en idiot skulle handla utav dessa då alla direkt kan handla samma legobit direkt från lego utan att frakten & vinst lagts på legobiten. Det var ett exempel på två företagare som antagligen inte är så glada över 50öre i portohöjning.

Legobiten i exemplet kostar 4kr hos näthandlaren & traderabutiken men hos www.lego.com(tillverkaren) så kostar samma bit 1,44kr. Dom två handlarna i sverige med onlinebutik och traderabutik har alltså lagt på 2,56kr på varje legobit. Klart som sjutton att dessa två inte blir så glada när portot höjs. 

Som alla ser så måste ju nätbutiken och traderabutiken höja sina priser med 50öre för att ha samma lönsamhet på sina legobitar i fortsättningen.

Alltså två företagare som egentligen inte ens behövs för deras överlevnad hänger bara på hur dumma kunderna är.

Förstår att en del företag allra helst i uppstart eller nyligen startade har en tajt budget men deras lönsamhet måste ju ändå kunna tackla kommande utgiftshöjningar i form av ökade kostnader för hyror/el/drivmedel.

Klarar inte företag att öka sina intäkter så kanske det inte är mycket till företag i det långa loppet?

tlover
1

#14 Fast nu handlar det ju inte om 50 öre eller hur? Jag pratar om företag som skickar betydligt mer än ett kuvert

l'm back

kallepudas
1

#15 Kostnadsökningen var ju 50öre så då är det ju 50ör det handlar om.

Det är alltså 50öre som den enskilda handlaren får plocka in på annat sätt om den nu ska erbjuda fraktfritt eller behålla samma lönsamhet.