Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 792 ggr
[BigMama]
0

Vad ska jag sälja?

hej!

Funderar lite lätt på att eventuellt starta eget i framtiden, gärna i kombination med e-handel. Har inte en klar affärsidé - och hur 17 kommer man fram till något bra? Tillvägagångssätt?

Mvh/BigMama

altavista
0

Jag tycker du bör först hitta något som du tycker:

WOW! DET vill jag sälja,
DET jag tror på,
DET är som efterfrågas

kanske inte just i den ordningen

mariatingsund
0

Det skulle nog underlätta om du hittade en produkt som folk efterfrågar, och fann ett hål/nisch , då är det lättare att etablera dig. Att du tycker om den grejen och kan stå för det är förstås också viktigt, eftersom man sänder ut vibbar hela tiden som folk fattar mer än vi tror.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kaj
0

Ett sätt som jag funderat på är att kolla vad som är på gång ute i världen.

Om man t ex tar elektronikbranschen så är asien oftast före resten av Europa (och i viss mån USA) före med nya prylar. genom att försöka hitta sidor med olika trender i Asien kan du kanske hitta någon produkt som ännu inte dykt upp i Sverige eller Europa. Om du då tror att den nog skall komma kan du försöka kontakta någon leverantör i Asien (Taiwan od) och se om du inte kan bli leverantör i Sverige för produkten.

Så gjorde bland annat jens of Sweden när han introducerade billiga MP3 spelare innan de stora butikerna hade hunnit fatta att detta var på gång. Initialt gjorde han väldigt mycket pengar på att importera och sälja dessa spelare.

man behöver ju inte ens importera utan kan t ex sätta upp en internet butik där folk får beställa det du säljer. Därefter gör du beställningen från din leverantör i Asien. Då minimerar du din risk med lager od.

Det jag skriver ovan gäller teknik och elektronik där Asien nästan alltid är före oss andra. Det finns säkert andra områden där det inte är Asien utan kanske USA, andra länder i EU etc om ditt område inte är just Elektronik.

CarolineO
0

Jag tror man måste börja i den änden att man bestämmer sig för vad man vill sälja, inte i den änden att man vill sälja *s*

Finns det inget speciellt du verkligen brinner för?

Millex
0

Framför allt ska du ta en funderare på varför du vill bli egen. Min uppfattning är att man får en idé (inte någon annans idé) som man sen inser att detta kan faktiskt vara något att satsa på.
Alternativet är att man kommer fram till varför man vill vara egen företagare och sedan köper upp en befintlig verksamhet som man vet är lönsam och ligger inom sin intressesfär.

CarlS
0

Kanske kan du få lite uppslag här?

Hälsningar
Carl & David