Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 1192 ggr
campttex
0

Måste jag starta ett företag för att göra detta?

Hejsan!

Jag har precis börjat ge mig in i "affiliate marketing", vilket är en bransch där jag som privatperson marknadsför andra företagets produkter via en länk. T.ex om jag jobbar åt Ebay så skall jag på bästa möljliga sätt sälja deras produkter, och för varje produkt som jag säljer får jag kommission. Nu till min fråga: Är det verkligen ett måste att starta ett företag i min situation? Detta är något jag kommer göra på min fritid och vid sidan av skolan (fyller 18 nu i November). Vad jag förstår, definieras ett företag av 3 aspekter: Lönsamhet, varaktighet och självständighet. 

Jag kommer inte producera någonting, leverera eller på annat sätt prestera mer än att jag hänvisar till köpställen där jag får en viss procent av vinsten.

tlover
0

Du borde inte behöva starta företag men skatta ska du såklart göra ändå (det gör man ju även vid hobbyverksamhet). 

Eller det beror ju på omsättningen såklart, många bloggare tex jobbar ju och tjänar pengar på just detta men iallafall i början borde det inte behövas att du momsregistreras.

Men är du orolig kan du alltid ringa skatteverket

l'm back

tlover
0

Om skatteverket anser du behöver starta företag så finns det ju diverse faktureringsföretag för privatpersoner nuförtiden. Dom står för kostnaderna som skatt osv och du behöver inte ha företag registrerat för att få dina pengar helt lagligt

l'm back