Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 995 ggr
[Nillan83]
0

tjäna pengar på hemsida?

Hejsan

Jag har funderingar på att starta en sida om min stad och då skriva vilka evenemang det är just nu, tips om lokalproducerad mat m.m. Men kan man tjäna pengar på  den på nåt sätt?  Hur gör man om man vill att förtag ska annonsera på sidan? Funderar på om det är värt att testa? Det kostar ju en del att ha den uppe och med eget domännamn också..

Sindri
1

Vilken kul idé! I din stad eller kommun finns säkert en företagarförening, genom den kan du nog få adresser till många företag.
Du måste nog göra en skiss och  en provsida först så att företagen får se var de annonserar. Lägg gärna in fejkannonser så de ser hur det kan se ut.

Kolla också först om det redan finns andra sidor (t ex kommunsida) som informerar om händelser. Där brukar företag visserligen inte få annonsera, men du måste i så fall ha något på din sida som lockar folk att gå till den istället..

Och var kan du få göra reklam för din sida? Räkna också med att det tar ett tag för en sida att etablera sig. Du kan få vänta på annonser.

[Nillan83]
0

#1 jo men om jag ska göra en skiss så måste jag publicera hemsidan och då måste jag börja betala.. har rörliga bilder/filmer på hemsidan, kan iof ta en screenshot men då blir det inte riktigt samma känsla..

Det finns en sida som kommunen gjort tror jag men den är så extremt tråkig och ser verkligen ut som en myndighetssida.. där finns iof mycket information men kan vara svårt att hitta ändå.. 

Kanske bara ska göra en sida om lokalproducerad mat istället.. 

Ja hm bra fråga.. vet inte var jag ska göra reklam.. det är ju det som är det svåra..

Sindri
1

En screenshot duger gott, tycker jag. Alla förstår ju att det är en skiss.

När du fått annonsörer och hittat evenemang att skriva om så får du printa ut lite snygga A4 med text om "Håll dig informerad om nya erbjudanden i XXbutiken, gå in på www.yyyy.se",  "Var firar du midsommar i år? Kolla vad som händer i stan på  www.yyyy.se" etc. Sätt upp i butiker, fråga på t e x BVC, Vårdcentralen, caféer etc.

[Nillan83]
0

tack för tipset :) har varit så inriktad på att jag skulle marknadsföra det online..

Men tror du att kommunen kan bli sur om man gör en sån här sida som konkurrerar om deras egna sida?

tlover
1

#4 Om du försöker främja företag i kommunen kan dom till och med bli glad. Vem vet, det kan till och med finnas bidrag du kan få

l'm back

[Nillan83]
0

Vad kan man egentligen ta för pris för annonser?  Var kan man hitta information om det?

[Nillan83]
0

#5 bidrag av kommunen eller vem kan man få bidrag ifrån?

Sindri
1

#7 av: Nillan83

Kolla om det finns någon förening för företagare i kommunen. Kolla om kommunen har någon som jobbar med näringslivet. "Främjande av näringslivet". "Portal för företagande".  Sånt kan ge bidrag från företagen i kommunen.
Även föreningar kan vara intresserade av att annonsera, de kanske inte kan betala så mycket, men allt tillsammans gör att din sida kan bli väldigt attraktiv att synas på.
För priser - fråga någon som gör en hemsida med reklam, det är väldigt svårt att gissa. Du kan alltid börja med "introduktionspris", sedan se hur attraktiva dina priser är innan du bestämmer definitivt. 

Kolla runt lite bland näringsidkare i sin stad/kommun, hur marknadsför de sig? Du behöver övertyga dem om att det är bättre att synas på din sida.

tlover
1

#7 Det är lite olika mellan olika kommuner men det kan vara bidrag från kommunen, stiftelser, EU eller länsstyrelsen. 
Men ofta kan personer på kommunen vägleda en till rätt bidrag

l'm back

[Nillan83]
0

Nu har jag försökt läsa lite om detta med annonser på hemsida och jag får mest upp om affiliates och Adsense m.m. och det är inte det jag har tänkt. Utan jag vill ju givetvis ha lokala annonsörer.  Det var någon som skrev om att sälja annonsplats men det var väldigt olika priser.. väldigt svårt att veta vad man ska ta för pris sen..

Sen har jag en annan fundering, jag vill att detta ska vara en samlingsplats på nätet där man ska kunna se vad som händer i staden. Allt från vad som händer på den lokala puben, whiskeyprovning i en pytteliten socken länge ute i böle skogen och om det finns lokala små pyssel träffar t.ex. Men jag förstår ju att den lokala puben vill betala mer än en privatperson som håller en Pyssel kväll.  Hur ska man tänka där? Kan jag lägga upp vissa evenemang gratis och ta betalt för vissa?

smartatjejenmaria1980
0

För att någon ska vilja betala för annonser så måste du ha besökare på sidan. Och de kommer inte automatiskt bara för att du skriver om intressanta grejer. Det jag försöker säga är att läs på om seo, det kommer att hjälpa dig att få en framgångsrik sida, och det kommer att hjälpa dig att veta ditt värde, när det gäller annonser och dylikt. Lycka till!