Enskild firma vilande
hej
jag vill atarta en Enskild firma men verksamheten kan inte dra igång på en gång. för att skydda min affärside skulle jag vilja redistrera firman och namnet hos bolagsverket men sedan vill jag inte göra någonting på ett år. är detta möjligt?
kan man registrera en Enskild firma utan att be om F-skattesedel och på så sätt inte behöva redovisa noll varje månad?
tacksam för hjälp

Tveksamt då skatteverket b rukar vilja att man har någon form av verksamhet igång. En anledning skulle annars vara att vem som helst skulle kunna registrera en Enskild firma utan egentlig verksamhet men ändå kunna dra av Moms på saker man köper som ligger inom ramen för verksamheten. Men då man egentligen inte har verksamheten igång så gillar inte skatteverket detta.
Du bör kolla med skattemyndigheten hur du skall göra för att skydda din affärsidé men jag tror inte att bara för att du registrerar en firma har den skyddad. Har du en produkt du skall ta fram och sälja så finns ju andra sätt att skydda den (patent)
det är mer namnet på det tilltänkta företaget jag vill ha klart och "paxat" så att säga så att när den dagen kommer då jag ska dra igång (om ett år ungefär) att namnet inte har blivit taget. skulle bli så snopet

Det finns inte längre när det gäller enskild firm något som heter vilande.
Jag tror dock inte att om du registrerar ett firmanamn hos Bolagsverket att någon annan kan ta det namnet.
Du behöver inte F-skattregistrera dig samtidigt alltså du drar inte igång firman dock du har registrerat ditt firmanamn.
Jag skulle höra både med Bolagsverket OCh Skatteverket.
har pratat med bolagsverket och skatteverket och det går aldeles utmärkt att först registrera sig hos bolagsverket och efter ett år eller vad man nu känner för ansöka om F-skattesedel hos skatteverket. detta skulle man göra ca 2½ månad innan man skulle dra igång för normala hanläggningstiden var ganska lång

Bra där. Bolagsverket ger dig alltså möjlighet att skydda ditt företagsnamn medans skatteverket tillåter att du drar igång firman senare. Jättebra. Trodde nog att de skulle säga nej men det går tydligen framåt i företagssverige
ja precis.
har nu skickat in papper till bolagsverket å hoppas de godkänner mitt namn…får jag ok är det bara köpa tillhörande domän så är allt på det torra =)