momsredovisning, 3 månader i taget
fr o m den 1:a jan -08.
Vad säger ni om det?
Jag tycker inte att denna regel kapar pappersarbetet för småföretagare. Vad jag fick erfara det blir svårare med att betala in momsen för det är inte många som har kurage och inte röra momspengarna under tiden.
Småföretag har inga stora mariginaler. Jag föreslår till mina kunder att vi ska fortsätta med månadsredovisning.
Jag är också rädd att de skjuter upp att lämna sina "papper" om de vet att det ska redovisas bara var tredje månad.

På sätt och vis håller jag med dig. Det kan säkert vara svårt för många att inte röra momspengarna.
Men visswt blir det lite mindre administrativt arbete då man endast behöver göra momsinbetalning 4 ggr per år i stället för 12 ggr.
Dessutom är det ju endast företag som omsätter mer än 1 miljon som och mindre är 40 miljoner egentligen behöver bekymra sig. Tjänar man mindre än 1 Mkr så behövar man endast redovisa momsen en gång och det är vid deklarationen av företagets resultat. Inbetalningen sker sedan året efter. Man får på så sätt upp till nästan 2 års frist mot de som tjänar mer än 1 Mkr.

Kaj: jag har varit med om att just såna småföretag har det svårt att hålla fingrarna borta från momspengar.
Det hjälper inte att man säger att momsen är inte dina pengar, låt de stå på kontot.
Rätt som det är det blir fel, även om man egentligen betalar genom preliminärskatten till största delen, det saknas ändå pengar till slut.
Att betala momsen, det är väl inte så mycket jobb med, det är bara att bokföra som ska ändå göras, för momsen deklarerar de flesta via internet.
Jag momsar varje månad just för att jag vet att jag har så dålig disciplin. Om jag inte momsade varje månad så skulle jag heller inte bokföra, utan ha kvar allt (tråkigt) papperarbete i slutet av året.
/Sofia

Jag har ett företag som har en omsättning runt 1 Mkr. Jag har begärt att inte få bokföra Moms varje månad utan först efter deklaration.
Däremot betalar jag in momsen på mitt skattekonto varje gång en faktura betalas. På så sätt får jag ränta på dessa pengar tills jag verkligen skall betala vilket blir i mars året efter. Jag har då dessutom inte pengarna tillgängliga på mitt eget bankkonto och kan därför inte göra av med mer än vad jag faktiskt har.

Jag för egen del föredrar månatliga momskontroll och inbetalningar, jag tycker att man har då bättre koll, lättare att komma ihåg och rätta till ett eventuellt fel man kanske bokfört fel.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

om man själv gör bokföringen och hela processen, då är en bra lösning med ett spärrat skattekonto (spärrat, för annars kommer pengarna tbx) men om man lämnar bort sin bokföring, eller vet att disciplinen (tja, kanske tiden också) är inte det bästa, då är det bättre att bokföra/momsa varje månad.
Iaf vad jag har fått erfara.

Hur man än gör så måste ju bokföringen göras löpande, för att inte bryta mot BFL (bokföringslagen). Själva skattedeklarationen och inbetalningen är ingen jättestor arbetsbelastning… jag förespråkar fortsatt 1-månadsredovisning.

Jag vill också ha fortsatt månadsredovisning av momsen. Känns bäst så.
Tänk på att i måste säga till om att ni vill ha kvar en månadsredovisning …dom har en deadline som jag tyvärr inte minns..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Från början sa Skatteverket att man var tvungen att ansöka om 1-månadsregistrering senast den 10 december, men nu har man nog kommit på att januari-momsen inte skall redovisas förrän den 12 mars… så det är ok att ansöka om 1-månadsredovisning ända till den 15 januari.
Riksdagen har ju inte ens tagit beslut på detta ännu…. (de förväntas ta detta den 14 december).
MAn måste ju ändå leva upp till bokföringslagen. Dt är väl så att de som oftast får tillbaka Moms skall fortsätta med 1 gång i månaden. Då kommer ju pengarna tillbaka fortare, medan de som oftast betalar kan ha 3 mån. Men då gäller det att spara momspengarna till inbetalningen. Tyvärr är det kanske många som handlar upp dem. Vi tänker be våra kunder komma in som förut med sina papper om de sen vill ha Moms var tredje månad för vi diskutera om det är bäst för dem.
Var rädda om varandra