Starta en enskild firma
"Enskild firma
_Denna bolagsform är ingen juridisk person utan det är en fysiskt person (enskild näringsidkare) som själv bedriver verksamheten och ansvarar för sin verksamhet. I en Enskild firma är ägarens och företagets ekonomi desamma. Denna bolagsform kan även bara ha _en_ delägare och det är du som fysisk person. Ansvaret för bolagets verksamhet är detsamma som ditt eget personliga ansvar. Om bolaget går dåligt måste dina personliga tillgångar användas för att reglera skulder och åtaganden._
Det behövs inget startkapital för att registrera en Enskild firma och är dessutom den billigaste formen att registrera en företagsverksamhet.
Firmans organisationsnummer är lika med ditt egna personnummer och all redovisning sker i din privata deklaration. Att bedriva en Enskild firma är förmodligen det enklaste sättet att komma igång med ett enmansföretag men firmans ekonomi är oskiljbar från din egen ekonomi."
Jag tänkte starta en Enskild firma, men har ett par funderingar.
Det här med att "I en Enskild firma är ägarens och företagets ekonomi desamma." Vad betyder det egentligen? Kan man inte skilja på sina typ "privata" pengar, på ett eget konto från företagets på ett annat konto? Om jag handlar t ex mat, en kanelbulle, tandkräm går det då på företagets konto? (om man nu tolkar det som att det är en gemensam kassa så att säga).
Var registrerar man sig?
Fler frågor dyker säkert upp.
Tack på förhand

Klart du kan ha olika konton ifall du vill. Med Enskild firma menas att du bedriver näringsverksamhet som privatperson. Skulle du få problem med din firma och hamna i ekonomiskt bekymmer, typ att du blir skuldsatt så är det inte bara firmans pengar (i ditt fall kontot) som kan belastas för att betala av skulden. Det är alla dina tillgångar som du som privatperson har som skall gälla för att betala ev. skuld.

Aah okej!
Men om jag då inte kommer ha några utgifter egentligen, utan bara har företaget för att kunna ta betalt för mina tjänster, så finns det väl ingen risk egentligen?

Det är riktigt. Har du inga utgifter är du rätt säker. Visserligen beror det på vilken typ av tjänster du skall utföra. Det kan ju i värsta fall vara jobb där kunden inte blir helt nöjd mitt ditt arbete och då väljer att processa om skadestånd. Detta kan då belasta din privatekonomi ifall du förlorar. Men jag skulle tro att du nog gör ett bra jobb så det skall väl inte behöva bli aktuellt.
Ett skydd är en s.k Småföretagarförsäkring som täcker upp skadeståndskrav. Den täcker även upp ifall du får din dator stulen, olycksfallförsäkring och mycket mer. Gå in på några försäkringsbolags hemsidor och slå upp Småföretagarförsäkring så ser du vad de försäkrar dig för.
Kostand ett par tre tusen per år skulle jag tro om du bara har en rörelse med dig själv som utför jobbet.
Du registrerar firman hos Bolagsverket och F-skatten etc hos Skatteverket.
På www.foretagsregistrering.se kan du fylla i allt nödvändigt och sända ansökan till dem båda samtidigt.
Lycka till!
/Ida