Företagande iFokus

Företagande

Etiketterallmäntbokföring-och-redovisninglagar-och-reglerredovisning-och-skatter
Läst 773 ggr
elic
0

Sälja digitala produkter?

Hej!

Jag har funderat på att sälja digitala produkter, främst som en "side-hustle", men längre fram hade det varit kul om det kunde bli lite större. Det jag främst har i åtanke är typ templates för canva och presets för lightroom, men i framtiden kanske andra saker med. Har velat göra detta rätt länge, men det känns så svårt med skatt osv, så det har fått mig att avstå, men nu känner jag att jag faktiskt vill ta tag i det!

Jag hade främst tänkt mig att sälja på Etsy, men kanske även liknande sidor. Min fråga är egentligen hur det funkar med skatt och dylikt när man säljer digitala produkter på etsy? I så fall är tanken att man ska kunna köpa det överallt i världen, så det är inte bara specifikt Sverige eller EU. Blir inte klok på varken skatteverkets eller etsys hemsida, så om någon har erfarenhet och vill förklara lite så hade det varit jättesnällt! Andra tips om att sälja digitala produkter tas gärna emot också :)

Herveaux
0

Hej, vilka spännande planer! 😄
Jag utgår ifrån att du tänkt driva företaget ensam (till att börja med) som Enskild firma?
Skatten borde inte påverkas av om du säljer inom Sverige eller till USA, Argentina…you name it. Kort och gott skattar du på vinsten.

Momsen däremot är ett kapitel för sig och där har jag nästan slagit knut på mig själv när jag försökt få kläm på hur det fungerar både när man säljer inom EU som till länder utanför.

Skatteverket har alltid varit väldigt trevliga och tillmötesgående när jag kontaktade dem när jag själv hade företag och kände mig vilse i pannkakan.

Om du inte är en av dem som ratar böcker så kan jag varmt rekommendera att kasta ett öga på bokförlaget Redaktionens böcker.
https://www.redaktionen.se/bocker.php
De gav mig massor av hjälp och råd när jag låg i startgroparna.

Stort lycka till med planerna! Hoppas du vågar testa vingarna.

// Harley

• Redigerat 2021-04-27 14:08 av Herveaux
Emo
0

Ta ett samtal med din bank också, så du vet hur det går med olika valutor.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
0

Skatteverket har en del information om försäljning via nätet:

» Att sälja något via internet | Skatteverket

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Information om försäljning på internet
Niklas
0

Försäljning via Etsy specifikt finns det en del information om här:

» Försäljning via Etsy i USA | Småföretagarens hjälp i moms- och skattedjungeln

Så här har de sammanfattat det:

Bokföra intäkt från Etsy i USA
Du bokför din intäkt från Etsy som en försäljning av tjänst till USA (export av tjänst utanför EU). Etsy är ansvarig för Moms gentemot kunderna i USA. Du lägger inte på någon Moms B2B utanför Sverige. För dig blir det en transaktion mellan USA-EU utan Moms.”

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-04-27 14:26 av Niklas