Företagande iFokus

Företagande

Läst 126 ggr
joppi82
0

företagsnamn?

Jag funderar på att ge ett företag ett kvinnonamn med ett S efter:
Sara´s (endast exempel).
Jag vet inte om det blir grammatiskt rätt..
Det finns ju till exempel ett företag i USA som heter Macy´s men dom har ju andra grammatik regler..
Men jag tycker att det låter väldigt fint..
Vad tycker ni?

Herveaux
3

#0: Vill man följa svensk grammatik så skriver man Macys, Saras osv.
https://sprakkonsulterna.se/genitiv-med-s-inte-apostrof/

Men företagsnamn tycker jag kan få slira lite på de reglerna. 😊

// Harley

Genitiv bildar vi genom att lägga till s, utan apostrof. Det används för att visa att saker hör ihop, till exempel att någon äger något: Lasses hårsalong.
joppi82
0

Men tycker du att det låter konstigt att företaget heter endast Sara´s?
Här i Sverige brukar det ju stå något efter till exempel Saras bageri eller Saras bokhandel.

Herveaux
0

#2: Aha! Jag tog för givet att företaget skulle heta något i stil med "Saras (eller Sara's) Bageri" eller liknande. 😅

Jag hade inte haft bara ett ensamt personnamn som företagsnamn, men det är jag det. 😀 Företagsnamnet i sig kan vara en riktigt bra kundmagnet om man väljer något som direkt hjälper folk att förstå vad man har att erbjuda.

// Harley

Niklas
1

#2: Tänk på att du vill att det ska vara enkelt att hitta ditt företag. Det är det namnet är till för. Med bara ett förnamn tror jag det målet bommas. Sen tror jag det är svårt att hitta lediga företagsnamn som är bildade på det viset.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

joppi82
0

#3 jo men jag tänkte som Macy’s men det kanske bara är vanligt i USA?
Sen tänkte jag skriva på hemsidan under namnet vad det är för inrikting.. men det kanske inte blir bra..

joppi82
0

#4 ja jag får fundera lite till..

Niklas
1

#5: Macy’s började inte som ett stort världskänt varuhus för över 150 år sen. 🙂 Det hette R. H. Macy & Co. från början.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning