Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 2818 ggr
mariatingsund
0

Om man skulle få en praktikant?

Vet någon av er, hur det skulle funka för mig, om någon från glasskoleutbildningen skulle vilja praktisera här hos mig någon vecka? Vem betalar? Vad? Hur mycket? Man kanske får hjälp med jobb av praktikanten, men jag utgår från att det betyder en massa förseningar, eftersom att förklara, och se efter en praktikant betyder en hel del extrajobb för mig. Var kan man ta reda på vad som gäller?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ijin
0

jag har är 18åring, som går en yrkes förberedande linje på THGs gymnasium. jag har praktiserat mer än 4 gånger i mitt liv. Tror att jag försenade dom i början, men senare så hjälpte jag till mycket, så brukar det se ut. Om man går i skolan så betalar skolan försäkringar, mat och sånt. Resten är det tyvärr så att ingen betalar…

Tom
0

Det finns olika lösningar beroende på kommun och vem som praktiserar med mera. Min silversmedsvän brukade ha praktikanter förut och då fick han betalt av skolan för att han lärde dem silversmide.

Gå till kommunen och lägg fram det som en tjänst som du kan tillhandahålla.

Tom

mariatingsund
0

Tack Tom. Jag trodde det var med arbetsförmedlingen att göra. Vi får se vad det blir. Jag har varit mitt eget så länge nu så jag är lite rädd om mitt liv. Och det jag redan vet om miin kommun är inte direkt smickrande. Just för att praktikanter skulle vara från andra kommuner, då brukar man väl lämna över till den andras bord och vice versa så man hamnar mellan två sits.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Doni
1

jag har en praktikant här.( Vuxen, arbetslös.) Eller rättare sagt hon skulle varit här. De har råkat ut för varenda sjukdom som gått de senaste veckorna, så hon har nog bara varit här igenomsnitt 1 gång per vecka.

Arbetsförmedlingen står för allt. a-kassa, försäkring mm. ( vilket gör att hon har mer ut än vad jag har… ha ha ha)
Sen får de naturligtvis inte jobba ensamma och vanliga lagar ska följas samt att de inte är ansvariga för något de gör. Handledaren ansvarar för allt praktikanten gör.

Jag sökte inte praktikant utan hon sökte upp mig och frågade om hon fick praktisera här.