Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 467 ggr
Sabah
2

Alla butiksfynd i en app

Nytt företag på frammarsch!

De lokala småföretagarna tappar mycket kunder till näthandeln och miljön tar stryk av onödiga frakter och returer.

Det ska Björn och Dennis med hjälp av appen Fiffit råda bot på!

“Tanken är att visa kunderna alla fynd i deras lokala butiker och på så sätt locka kunder tillbaka till de fysiska butikerna.“

“Smidigheten att enkelt söka, få översikt och klicka hem en vara över nätet är svårslaget. Samtidigt föredrar tre av fyra konsumenter att handla och stötta lokalt. Kan vi tillföra enkelheten, tillgängligheten och översikten till lokal shopping så kan kunder göra smartare köp och på sikt även förbättra näthandelns mörkare sidor, i form av onödiga och miljöpåfrestande frakter och returer, säger Dennis Nyström, som agerar CTO.“

Kan detta vara en bra framtidslösning?

Läs mer: https://www.ehandel.se/fiffit-fangar-butikernas-fynd-ska-fixa-nathandelns-morkare-sidor

💖🧡💛💚💙💜

En ny app har sett dagens ljus och den har fått namnet Fiffit. Det är Skåne-duo Björn Sjöstedt och Dennis...
  • Redigerat 2021-11-24 08:16 av Sabah
Niklas
0

Det borde kunna vara en bra idé. Undrar hur de tänker tjäna pengar.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sabah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Företagen kanske betalar för att vara med i appen, för att synas. Ser också att man kan investera i Fiffit, står i sidfoten på deras hemsida.

💖🧡💛💚💙💜

Niklas
2

Idén verkar vara lite som Karma, fast för kläder, prylar och annat.

Jag hämtade Fiffit för att kolla lite. Tyvärr stödjer den inte landskapsläge
på iPad. Vi som använder iPad är förstås en nischgrupp men just
landskapsläge är en så enkel grej att fixa så jag tycker det är synd. Jag väljer
ofta bort såna appar.

När man öppnar appen kan man antingen logga in eller välja en plats (där
man vill hitta fynd). Jag sökte först efter Täby. Det hittade den inte. I stället
fick jag förslag på Tärnaby. Då provade jag att söka med postnummer och
fick genast upp Täby. 🙂 När jag valde det visades rad efter rad med
nedsatta varor från olika affärer i Upplands Väsby, Sollentuna, Stockholm, Järfälla, Kista, Enebyberg.

Det är inte så konstigt om de inte har något i Täby än eftersom det är en ny app. När jag tänkte det dök plötsligt affärer i Täby upp. 🙂 De kommer säkert att fixa de här buggarna snabbt. Sökfunktionen är det viktigaste i en sån här app.

Jag uppskattar att man inte behöver logga in innan man börjar använda appen. Om det var min app skulle jag dock börja med att visa erbjudanden från någon populär kategori direkt, även om kunden inte har valt ett sökområde än. Jag tror det lockar fler att bläddra vidare. Varukategorier är nog ett viktigt sätt att kunna söka. För mig kommer det i första hand och butik i andra. Senare, när urvalet är större, kommer man att vilja söka efter specifika produkter också.

Hoppas appen går bra. Det behövs mer sånt. 👍🏻

Niklas
1

#3: Jag var slarvig. Det finns varukategorier. 🙂

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kedjor exponeras på ett dumt sätt. Varje butiks nedsatta varor visas på en egen rad trots att det betyder att det blir massor av likadana rader. I stället borde de gruppera varor per kedja och berätta vilka orter de finns på. Det skulle både minska behovet av att bläddra igenom identiska rader och ge utrymme att exponera fler butikers eller kedjors produkter innan användaren tappar intresset och gör något annat.

Sabah
2

Vilken bra recension du delar med dig av! Sånt är bra att läsa när man funderar på nåt nytt! 🙂

Idéen är bra, hoppas de utvecklar den och att det blir en bra och användarvänlig app! 🙂

💖🧡💛💚💙💜