Vad skulle du önksa dig som egenföretagare?
Vad tycker du är viktigast att regeringen gör för att underlätta för dig som egenföretagare?
Dels dig som redan är egenföretagare men även ni som går i tankarna på att starta eget men ser vissa problem som ni gärna skulle vilja ha förbättring på.
Är t ex arbetsgivaravgifterna ett stort problem för dig för att kunna expandera ditt företag?
Är pappersexersisen allt för krånglig?
Kan skatteverkets hemsida erbjuda bättre funktioner för att starta eget företag men även att löpande driva det?
Ja det finns säkert många andra saker som ni har tankar om. Vore jätte intressant och se vad ni har för synpunkter
Gud var ska jag börja….
1. lägre Arbetsgivaravgifter för företag med mindre än 10 anställda!
2. Lättare att få uppskov på Moms arbg avg och skatter. Då man har verksamhet som bygger på säsong så är det svårt att klara alla månader .Idag förutsätter man att alla verksamheter tar in lika mycket varje månad..Fick höra från skattemyndigheten att om min verksamhet gick dåligt på vintern va det bara att lägga ner den..alt att man får bestämma hur man vill betala momsen själv (perioderna).
3.Dom sociala avgifterna skall anpassas efter verksamhet och kön.som det är idag kan man inte skaffa barn om man driver eget..Du har svårt att komma tillbaka efter en föräldraledighet om du jobbar ensam.Du kan inte utnyttja det du betalat för..Företagare är lika mycket sjuka som alla andra..och är kvinnor som vill ha barn ibland..
4.Är du sjuk skall inte sjuklönen räknas ut på tre årslöner utan gå på vad du faktiskt deklarerar för det året.Ett sjukt system som drabbat mig där försäkrinstjänstemannen sa att jag kan leva på mina madrasspengar.
5. Försäkingskydd även för dig som hunnit bli skadad av ditt jobb.Idag får du inga försäkringar om du redan har en skada..
6 sjuklön ska INTE betalas av arbetsgivaren what so ever..Blir stoooora belopp på folk som utnyttjar systemet då man ska både betala sjuklön i 14 dar + vikarie..
7. lättare att säga upp folk som inte sköter sig ..
puuuh
kommer säkert på mer..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#1 Bra synpunkter. Jag gillar flera av dina förslag.
(Kommenterar någrar saker mest för att det skall förtydliga för andra som kanske inte vet hur man gör i dessa frågor).
Momsen och skatt beräknas väl på förra årets omsättning. Dvs skattemyndigheten tittar på vad du omsatte året innan och slår ut det på 12 månader för en jämn inbetalning av Moms. Sedan justeras det vid deklarationen så klart så det blir rätt siffror.
Detta bör ju göra att din månadsbetalning blir lägre än vad du tar in under högsäsongsmånaderna och högrae under lågsäsongsmånaderna. Borde således ta ut varandra under året som helhet.
Men man kan ju alltid be skattemyndigheten att ompröva beslutet om man tror att man inte kommer att omsätta lika mycket som året innan.
Tror det är något på gång med sjuklönen faktiskt. Har för mig att Maud Olofsson sagt att det ansvaret borde tas bort från företagarna (som det var förr i tiden). Vi får väl vänta och se vad det blir av det.
Momsen deklarerar du varje månad .Januari i mars.februari i april osv.Det är din egen skatt som fastställs av förra årets omsättning.Jag får i stort sett varje år lämna in en ny deklaration för dom kan höja min månatliga skatt från 4500 till 10500 utan att min omsättning förändrats nämnvärt.Då får jag lägga ner jobb ,min revisor ska ha extra betalt för att göra en ny deklaration osv..mer pappersjobb och fördyrade revisrorkostnader för att skattemyndigheten "gissar"..

Det är rätt. Jag får också göra en ny preldeklaration (i okt varje år). Just nu höjde de mitt månatliga belopp från 9.500 till 66.000. Men det beror på att jag omsatt mycket mer än vad jag uppgav i början av året.
För min del blir det inte några problem eftersom jag ändå varje månad avsätter både Moms och beräknad skatt och för in det på mitt skattekonto. Så där finns nu pengar som täcker det nya beloppet vilket ju ändå inte var mina pengar utan skattemyndighetens.
Men här tycker jag som alla andra att det borde bli bättringar hos skattemycndigheten. Det är ju inte bra att som abbi råka ut för detta om man har en svängande omsättning.

Betyder det att du tjänar minst 120 000 Kr i månaden?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#5 Ja ibland undrar jag hur man tänker på skattemyndigheten när man höjer skatten med med flera hundra procent..fast omsättningen inte ökat nämnvärt..Tror faktiskt att höger handen inte vet vad vänster handen gör..

#5 inte riktigt men bra nära. Det gäller om jag har full beläggning men oftast vill jag inte ha mer än ca 60% för fritid är också viktigt.
Inför lärlingsmöjligheter i fler brancher. Som det nu är har man bara 6 månader på sig att se om en anställd kommer att fungera och dessutom måste egentligen personen prestera från dag 1 om det ska gå ihop sig.
Hade jag kunnat ta in en lärling istället på 70% av lönen och fått två år på mig innan denna är dels fast i turorningslistorna och dels har full lön så hade jag vågat satsa på fler anställda.
1. Att sociala nätet (sjukpenning, vård av sjukt barn och så vidare) täcker lika bra för småföretagere som för anställda. Som det är nu är det ett så stort steg att säga upp sig från en fast anställning - det är inte jobbet bara man lämnar utan hela trygghetssystemet också. Själv är jag tjänstlidig från fasta jobbet för att starta eget just nu. Om jag hade sagt upp mig istället och hade oturen att bli allvarligt sjuk .. nu när min SGI är nästan null… då skulle det kunna innebära att jag fick sälja hus och alting… det är man ju inte berädd att riskera när man har familj… men frågan är om jag får tjänstleidgt så länge som det tar att få igång företaget ordentligt????
2. Att man inte skulle betala mer än vanlig skatt (typ 30%) så länge man inte tjäner mer än en normal Svensonlön (t.ex upp till man kan ta ut 10 000 netto i månaden)
Du betalar väl inte mer i skatt bara för att inkomsterna kommer från företaget än från en anställning. Skattesatsen gör ingen skillnad på hur du tjänar dina pengar så 10.000 i lön eller inkomst i näring ger exakt samma skatt.
Den enda gång det finns (eller kan finnas) är hur utdelning från ett AB beskattas. Där är det ju alltid beskattat i kapital när man normalt får aktieutdelning men när man får från eget bolag kan en del behöva beskattas som tjänst.