Webshop (kläder)
Jag har länge funderat på hur man går till väga när man vill sälja kläder på nätet.
Hur gör man när man köper in kläder? Kan man sälja vilka märken man vill eller behöver man tillstånd från "klädmärket" för att sälja deras kläder? Var börjar man? Köper man in alla kläder och har ett lager hemma? Det skulle ju innebära att man får ligga ute med väldigt mkt pengar innan man lyckats sälja plaggen. Vad händer med alla kläder som inte säljs?
Det blev väldigt många frågor på en gång, säkert en hel del knasiga frågor också, men jag är väldigt tacksam för alla svar. Tack på förhand
Mvh
nyfiken rookie
Hejsan!
Ville bara säga att jag kan hjälpa di bygga en webshop om du är intresserad. Jag jobbar som webdesigner och bgger hemsidor till företagare samt uppfödare, du kan se några exempel på sidor jag byggt på min sida under portfolio.
Mvh Sanne
En webshop är inte annorlunda än en vanlig butik..Du måste köpa in kläder och ligga på lager sen får du rea när alla andra rear för att sen köpa in ny kollektion..Finns inga genvägar..*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
De största klädmärkena har stenhårda regler för hur deras produkter säljs, agenturer/grossister/återförsäljare/butiker. Så det kommer bli ett hårt jobb från din sida för att komma åt licens/tillstånd att bli återförsäljare.
Att starta en egen e-butik ger med sig en hel del startkostnader. Även om man tänker sig att starta i liten skala utan ett lager. och det krävs massor av marknadsföring.
Det finns ett gäng olika franchisekedjor som t,ex Lingon&Blåbär, som bl.a. säljer via hempartyn. Där får man låna eller köpa in en provkollektion som man visar upp, ordnar möten hemma hos kunder, och sen skickar du in order till bolaget, och så kommer leveransen och så får du provision.
Alternativen är kanske att designa din egen kollektion, skaffa kontakt med tillverkare.
Eller att nischa dig genom att välja ekologiska eller återvunna material. Konkurrensen på "vanliga" kläder är benhård, både i lågprisnivåer och i "haute couture".
Bara mina 50öre…