Hur marknadsför man sig billigt?
Hej!
Jag driver en e-butik http://www.spastugan.se som säljer exklusiva badprodukter.
Tyvärr är det inte så många som aktivt söker efter dessa prdoukter på exempelvis google (har kollat sökordsstatistik på de större sökmotorerna) så trots ganska bra, dock varierande, placeringar så är inte antalet besökare jätte stort. Men en avanligt hög procent av besökarna handlar faktiskt, vilket är kul.
Min fråga är då hur man på ett billigt sätt marknadsför butiken för att få upp antalet besökare? För att nå ut till den stora massan eller vad man ska säga…
Tipsoch förslag mottages tacksamt

tja, springa runt på parkeringplatser vid varuhus och lappa bilar t ex
bra motion 
På vår Sverigeportal/webbkatalog kostar det inte en krona med en radannons. Du får länk till din hemsida, verksamhetsbeskrivning och kan bifoga en liten logo, max 250 pix bred helt kostnadsfritt.
Kan det bli billigare? :) En lämplig kategori hos oss kan ju vara
på vår Shoppingguide/Hälsa & Skönhet
Din annons syns här också någon vecka:
Senaste annonsörer
Vår hemsida gör sig bäst i Internet Explorer 6/7
några enkla tips rätt upp o ner:
du har alltså lite kunder redan? det billigaste och enklaste sättet är att låta dessa kunder sprida info om din butik. värvningskampanjer mot en liten gåva eller några procent i rabatt…
en nöjd kund berättar direkt för 3-4 bekanta. en missnöjd kund gnäller för 10-12 bekanta.
lyx-varumärken som t.ex. BMW, Jaguar och Ford, bl.a. lägger den största andelen av sin reklambudget på att göra de som redan köpt en bil bli nöjdare och stoltare av att äga "rätt märke". det sprider goodwill billigast och enklast.
När en kund återkommer med sin nästa order så se till att skicka med nåt litet bevis (kan vara vilken billiga gåva som helst) på att du uppskattar dom… kolla upp var konkurrenterna gör reklam. gör exakt som dom, eller tvärtom.
om du har nån produktnyhet så skriv ihop ett litet mejl och sprid det till branschtidningar eller alla dagstidningar och utlova ett par gratis "testexemplar" om dom gör nån produkttestning eller badspecial…

Googla på liknande siter som inte är direkt konkurrent med dig och sänd ett mail och be att få byta länkar med dem. Dvs du lägger in en länk tll deras sida hos dig mot att de lägger in en länk till din sida hos dem.
Det kan vara siter som t ex diskuterar den typ av produkter du säljer. Då drar ni båda nytta av att byta länkar.
Anslut butiken till ett affiliate-nätverk. Då lägger folk upp banners på sina hemsidor och ni betalar enligt någon modell. Ni kan exempelvis betala några procent på försäljningssumman. Med begränsade resurser så är svenska Affiliator (www.affiliator.com) ett bra alternativ. Där betalar ni varken startavgift eller månadsavgift.
Google Adwords brukar ge ganska många besök. Jag använder dem.
Vänliga hälsningar
Niklas
Du har redan nischat dig på exklusiva badprodukter. Det är bra.
Nästa steg är att fundera över, och definiera, vilka som ingår i din målgrupp. Att köpa reklam för att nå "alla" är bortkastat i de flesta fall. Det är bara målgruppen (eller målgrupperna) som kommer att bli dina kunder. Det är för att nå dem du ska betala/arbeta, allt annat är bortkastat. "Alla" köper inte exklusiva badprodukter.
Sedan är det dags att ta reda på vilka kommunikationskanaler som du kan använda för att effektivast nå målgrupperna. Vad har folk i målgrupperna gemensamt?
#1 Lappa bilar är ingen bra ide folk blir bara arga eller så har dom hoppat in bilen och så ser dom än lapp sitter på fönstret så får dom hoppa ur igen Nej kolla in denna länk på fordon snacka om reklampelare. www.dintavla.se lycka till

Fet finns en marknadsföringsguru som heter Stefan Ekberg som har skrivit en massa böcker. Han är duktig och hans böcker är läsvärda. Du kan säkert snappa upp något som är enkelt nog och du inte hade kommit på själv.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Redaktionen.se…..skitbra böcker
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Google adword rekommenderas, du riktar dig direkt till din målgrupp via valda sökord och väljer själv vad dina klick får kosta.
Anmäl butiken på de stora sökmotorerna:
google, sunet.se, sesam.se mfl.
Anmäl din butik på tex dessa sajter (gratis):
www.hittabutik.se
www.jagvetinte.com
www.surfguiden.se
www.shoppingguiden.com
www.prislapp.se
www.uppslaget.se
www.butiksportalen.se
www.internetbutikerna.nu
www.robinhood.se
www.sesam.se
www.sunet.se
Anordna en tävling, det drar massa besökare. anmäl din tävling här:
www.blienvinnare.com
www.tavlingsweb.nu
www.toppvinsten.com
www.vinster.nu
www.tavlingar.se
www.tavlingsguiden.nu/tipsa.php
Lycka till!
Mvh Ingela
Vilka härliga produkter du säljer! Har du kollat på Torget.se? Det är en shoppingsite där man annonserar under en passande kategori. Man betalar bara för antal klick, så man har inget att förlora (jo förresten, om många klickar men inte köper något förstås). Men det är ju bättre än fasta kostnader i alla fall.
Relevans är ett nyckelord i all marknadsföring. Det måste upplevas som relevant i nuet dessutom för kunden att köpa din produkt.
Behöver bara gå till mig själv: vi håller just nu på att bygga hus och kommer att installera en häftig badbalja vi hittat på en importfirma. Hade det på deras hemsida (www.badrumscompaniet.se) funnits en liten klickbar ruta med en massa trevlig bubbel att hälla i, skulle jag förstås ha köpt något i samband med min förhållandevis betydligt dyrare investering!
= Relevant i nuet!
Mitt förslag är - om än lite mer tidskrävand men absolut mer lönande - att du söker upp ställen (antingen in reality eller på webben) där de säljer badkar helt enkelt. Be att få ställa upp eller lägga in en banner - samarbeta! Var lite generös med prover till personalen ;-)

jag tycker du marknadsförde dig rätt bra redan här, alla bäckar små…
har du stripat bilen med din hemsideadress? allt med spa lockar till besök nuförtiden
lycka till!
Ytterligare ett tips är relationsmarknadsföring. Delta i för målgruppen relevanta communities och bygg relationer med dina kunder. Eventuellt kan du blogga eller hitta bloggare som vänder sig till din målgrupp och be dem testa dina produkter.
Det hela måste ske öppet och ärligt annars missar man poängen. I relationsmarknadsföring vårdar vi relationen till kunden.
Lycka till! :)

Tänkte posta en uppföljning.
Jag har tagit över spastugan efter Stefan och driver den på samma sätt som tidigare.
Tackar för tipsen om marknadsföring. Nu väntar julförsäljningen med presenter, julklappar och företagsgåvor vilket vi satsar stort på. Skall bli intressant att se resultatet av den satsningen.
#17: Jag är nyfiken på hur det har gått. Berätta gärna om du har lust.
Vänliga hälsningar
Niklas