Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 2458 ggr
tarotlasse
0

Utländsk moms hur gör jag med den....

Jag ska åka över till England och gå en kurs plus göra en del studie besök där.

Kursen betalas i England med Engelsk moms

Hur fungerar det med Moms redovisning mellan olika länder  ?

Lasse

Kaj
0

Skatteverket har släppt den nya versionen av moms vid utrikeshandel för 2008. Den hittar du här

signemo
0

Hej Lasse.

Kolla först med skattmyndigheten här om den typen av utbildning du skall gå på är skattepliktig  och om du har rätt att dra av den ingående momsen här.

Om du är registrerad som företagare och kursen betalas i din näringsverksamhet. så skall du uppge ditt svenska Vat nr (organisationnummer) till det engelska företaget och be att få en faktura utan Moms på grund utav att du är svensk företagare.

När du sen gör din skattedeklaration så redovisar du både utgående och ingående Moms där. Om du är osäker på om du får dra av den ingående momsen, yrka öppet i skattedeklaratione ( skriv i rutan som finns att du yrkar öppet avdrag för den och den utbildningen)

Kika på skatteverkets hemsida under " skatter" sen väljer du "mervärdesskatt" Där hittar du mycket matnyttigt under eg-handel.

Bland annat om hur du skall fylla i momsblanketten. ( utg Moms på tjänsteförvärv från eg land som är utfört utanför Sverige  ruta 21, ingående i vanliga rutan ingående Moms ( om du har avdragsrätt).

Om det är som privat person kan du begära tillbaka momsen från England . Tror adressen är

HM Revenue & Customs (HMRC)
VAT Overseas Repayments
8th/13th Directive
Customs House
PO Box 34
Londonderry BT48 7AE
Northen Ireland
Telefon: +44 (0) 2871 37 62 00
Telefax: +44 (0) 2871 37 25 20
E-mail: enq.oru.ni@hmce.gsi.gov.uk

Det bästa brukar vara att antingen gå in på skattekontoret på din ort eller maila under skatteupplysningar på skatteverkets hemsida. Då får du ett skriftlift svar som kan vara bra att ha.

Jag har säker glömt en del. Hade jag varit du hade jag gått till det lokal skattekontoret och kollat en gång. extra. Lycka till och ha det så bra

Var rädda om varandra

tarotlasse
0

Tack så mycket  för tipset det underlättade en hel del för mig.

Lasse

Karin
0

Eftersom kursen är i England och faktureras av Engelskt bolag så är det vanlig engelsk Moms på fakturan, om nu utbildning har Moms där. Tjänsten/varan förbrukas i England och då kan de naturligtvis inte betrakta det som någon försäljning till annat land.

Du måste alltså vända dig till engelska skatteverket med en begäran om återbetalning av den Moms du betalat där. Skulle du inte bry dig om det så blir istället hela fakturan (kostnad + moms) en kostnad i in bokföring.

Den svenska momsredovisningen och svenska skatteverket ska alltså aldrig blandas in i denna hatering.