Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 871 ggr
tanja-vsvn
0

a-kassa?

hej!

jag har ett företag som jag försöker sälja. jag undrar om jag får arbetslöshetsersättning efter jag säljar företaget eller måste jag klara mig själv tills jag hittar nån jobb eller starta eget företag.

tack för hjälpen

tanja

Dolleminas
0

Enklast är väl att kolla med A-kassan (regelverket är ganska invecklat….)

hfohrman
0

Betalar du a-kasse avgift varje månad så har du rätt till a-kassa från den minuten du inte har något företag. dvs när det är avregisterat/bytt ägare  från skatteverket och bolagsverket.

Sedan beräknas ju a-kassan antingen av dina senaste 12 månaders inkomst från företaget (alt arbete) . Eller om du haft företaget mindre än 12 månader (+ ev startaegetbidragstid)  och var arbetslös när du startade. Då får du behålla din a-kassa från tidigare om den var bättre.  Å andra sidan får du inte börja om på dom 300 dagarna då.

Hans

Kaj
0

Jag har för mig att det även går att få a-kassa även om du har ett eget företag men inte har några uppdrag. Du måste dock vara beredd att ta jobb även utanför din verksamhet dvs som anställd

BENNYP
0

Du får en karrens på minst 90 dagar om du ej har ngt sjukintyg.

AnnaSii
0

#4 karens på 90 dagar stämmer inte. Kanske blandar du ihop med när en anställd säger upp sig själv, då får man en karens på 45 arbetsdagar. Företagare som skiljer sig från företaget får ingen sådan karens.

Man har inte rätt till att uppbära ersättning samtidigt som man driver företag (startaeget bidrag är undandtaget), har man Enskild firma har man möjlighet att lägga företaget vilande en gång för att söka ersättning.

Kontakta a-kassan direkt för korrekt information, andrahands-information blir ofta felaktig när det gäller så komplexa regelverk.