hjälp pls..
min man har Enskild firma och vi jobbar tillsammans men jag är inte anstäld vi har gsamma ekonomi . jag vet inte om jag kan bevisa att jag jobbar där sen om det behövs. jag betalar min a-kassa också.
enligt Skattemyndigheten får han inte anställa mig säger han.
Vet nån hur det påverkar mina pensionspoäng,rätt till ny arbetslöshetsperiod osv.för det syns inte att jag jobbar där med han.
Betyder det att alla pengar som kommer in går till honom och att det utåt ser ut som om han tjänar alla pengar och du inga?
Vänliga hälsningar
Niklas
ja det ser så att jag har inga inkomst alltså.
Då får du inte några pensionspoäng och knappast några pengar från Försäkringskassan om du är sjuk. Se till att ändra på det.
Om ni skulle skilja er kan du hamna riktigt i klistret. Utan redovisad inkomst kan du exempelvis få svårt att ta lån för att köpa bostad.
Jag tycker att du ska ringa till Skattemyndigheten och fråga om det där med anställning. Går inte det finns det säkert andra sätt att lösa situationen på ett bra sätt. Samtidigt som du inte har inkomst har din man (väl?) dubbel inkomst om han redovisar intäkter från ditt arbete som sin lön.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det låter som en rejäl kvinnofälla. Det är klart att man kan anställa om man har enskildfirma men det är kanske inte så fördelaktigt(?), ring skatteverket och fråga själv. Kanske kan ni ombilda till handelsbolag och äga företaget tillsammans?
Han kan inte anställa dig i sin enskilda firma, det är helt riktigt. däremot, om man är ett par som båda jobbar i firman, då delar man upp resultatet mellan makarna.
Din man har ju inte heller lön från sin enskilda firma utan hans inkomst är hans del av resultatet på samma sätt som din inkomst ska vara. Här finns vissa spärrregler och en viss skillnad på hur inkomsterna får delas beroende på om du har samma kunskaper som verksamheten som han eller om du bara hjälper till.
Ditt "bevis" för att du arbetar är alltså det faktum att du har en f-skattsedel och att du redovisar intäkter från firman.
tack för hjälpen.
jag ringde skatteverket o be de skicka hem F.skattsedel, jag ska fylla på. hoppas jag klarar det. jag har jobbat nästan 2 år lika mycket som han kanske mer till o med men för några dagar sen fick jag veta att jag har ingen rättigheter om det händer nåt o blir utan jobb o stöd:(
så klart jag kan inte göra nåt för de två år men jag kanske kan göra nåt för framtiden.
mvh
tanja
#6: Rätt tänkt!
Vänliga hälsningar
Niklas