Aktiebolag
Kan någon här berätta lite om ett Ab för mig? jag vet att man måste sätta in minst 100000 i företaget men att ifall man konkar sen så behöver man inte riskera hus osv, man blir inte personligt ansvarig på samma sätt, eller hur? Men jag har också läst att om man har AB så ska man själv kunna ta ut lön varje månad, stämmer det?
Du kan ta ut lön förutsatt att det finns några pengar att ta ut, det vill säga företaget måste tjäna pengar. Det stämmer som du skriver, att ett aktiebolag är en juridisk person och att du som delägare inte riskerar mer än ditt satsade kapital.
Enligt uppgift jag fick i går kommer det troligtvis inte att krävas 100000 i aktiekapital i Sverige så småningom. Vi kommer att EU-anpassas. Någon annan kanske vet mer?
Vänliga hälsningar
Niklas
Du kan läsa om skillnader mellan olika företagsformer här:
Vilken företagsform skall man välja?
Vänliga hälsningar
Niklas

Både aktiekapitalet och krav på revisor håller på att gås igenom.
Aktiekapitalet kommer troligen sänkas från 100.000 till ett lägre belopp men vilket vet jag inte innan regeringens utredning är klar.
Kravet på revisor för små bolag kommer antagligen att tas bort. utredning pågår och vi kan nog vänta oss ett beslut till tidigast 2009. Detta kommer dock vara en befrielse eftersom det i dag är ett krav på revisor även om du är enmansföretagare med aktibolag och en revisorkostnad kan ligga på 10.000 - 20.000 per år för ett litet bolag.
Okej vad bra, tack så mycket,då har jag lite följdfrågor. Låt säga att man öppnar ett hunddagis och tar in 20 hundar och tar 2500 i månaden för varje heltidshund. Vi låtsas att det bara är heltidshundar på dagiset och att det då blir 50000 i månaden. På ett AB är skatten 28% så då blir det 36000 kvar. Hur mycket av det går rimligtvis till hyra av lokal, el, uppvärmning m.m? Det är två delägare som delar på vinsten men som funderar på om det lönar sig att ta in en anställd på hel-eller deltid och därmed kunna ta in fler hundar också? Arbetsgivaravgiften på hunddagis är sänkt till ca 10% bara.
Lokalhyran är det jättesvårt att säga något om. Det beror helt på var den ligger och vilken typ av lokal det är. I Stockholms innerstad lär det kosta mångfalt vad det kostar ute på landet.
Hur många fler hundar räknar ni med att ni kan ta emot med en anställd?
Vänliga hälsningar
Niklas
Nu har jag en fråga igen…de 28% som man lägger på skatt av vinsten, sen så måste man ju avsätta lite pengar till företaget hela tiden såklart för att gå runt men sen tar man själv ut så mycket som man kan, det är inte så att jag som person skattar IGEN på de pengarna jag kan ta ut ur företaget va? Utan skatten är 28% på vinsten, det är allt?
Jag tror att lokalhyra kan ligga på ca 3000 och jag vet inte om det är Moms på hundpassning faktiskt, låter ju lite lustigt om det skulle va det. Först tänkte vi vara två delägare, ingen anställd, ta in 20 hundar och ta 2500 i månaden för varje heltidshund. Men jag tror inte riktigt man klarar av 20 hundar på 2 pers utan jag tror att för den långa promenaden man ska gå på morgonen på 1 h så behöver man vara 4 pers på 30 hundar. Då undrar jag om man tjänar mer på att vara tre delägare och ha en deltidsanställd som bara är där på morgonen t ex, då man troligen behöver mest hjälp. Eller om man tjänar mer på att vara två delägare och två deltidsanställda? Vad tror ni?

Tror att det är läge att du sätter dig ner med någon kunnig människa och gör en komplett budget. Det är många parametrar som man skall ta hänsyn till. Om du idag är arbetslös brukar arbetsförmedlingen kunna hjälpa till med sådan rådgivning innom ramen för starta eget bidrag. I annat fall kan din bank säkert hjälpa till utan att det behöver kosta skjortan (om det inte är swedbank förstås…)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag får hjälp att nyföretagarcentrum, hon sa att nästa gång vi kommer dit, om typ 2 v så skulle hon hjälpa oss få kontakt med en revisor osm hjälper till kostnadsfritt i början iaf. Och swedabnk hjälper faktiskt till väldigt bra här i denna staden iaf, är säkert olika.
#7: Du ska betala skatt på den lön du får av företaget. Det är så det fungerar i Sverige. Bolaget betalar skatt på sin vinst och de anställda betalar skatt på sina löner.
Vänliga hälsningar
Niklas

Vinsten i bolaget (28%) är den vinst du har efter alla kostnader i bolaget (inkl hyra och löner).
Så om du tjänar 50.000 och har en hyra på 3.000 och därefter lönekostnader (inkl. arbetsgivaravgifter) på 27.000 samt lite löpande kostnader för inköp av olika saker du anser dig behöva (dator, hundprylar, kostnader för revisor, kostnader för bokföringshjälp mm) på säg ytterligare 5.000 kr per månad så blir skatten enligt följande.
50.000 - 3.000 - 27.000 - 5.000 = 15.000. Det är på dessa 15.000 du skall betala 28% i bolagsskatt. Vilket blir 4.200 kr. Resternade belopp 10.800 har du som en tillgång i företaget som redan är beskattat och inte behöver skattas av framöver om du vill ta ut dem. Dock om du tar ut dem i lön så blir det naturligtvis löneskatt och arbetsgivaravgift på denna summa i vanlig mening.
Nu gör man denna avräkning på årsbasis så de totala kostanderna i bolget beräknas efter ditt bokslut som sker varje år så dina kostnader kan naturligtvis variera månad för månad. Det är alltså sluytsumman för hela bokslutsåret som räknas.
I ett AB har du även möjlighet att avsätta pengar för din vinst i en periodiseringsfond (heter något annat nu tror jag men det är desamma) för 5 år framåt i tiden.
Om din visnt för helåret blir säg 50.000 efter avdrag för alla kostnader så kan du avsätta ca 5% i en periodiseringsfond som du bara behöver lyfta in till ditt resultat efter 5 år. Du skjuter på så sätt upp skatten i 5 år vilket kan vara bra ifall du har något år framöver då du inte går spå bra och då kan använda dessa pengar för att täcka ett underskott och då slipper du i så fall helt skatten på denna periodiseringsfondavsättning.
Du måste dock betala en ränta på pengarna på periodiseringsfonden men det brukar ändå löna sig.
Ok då kan jag givetvis anväända de skattade vinstpengarna i företaget men om jag vill använda lite av dem privat så måste jag betala löneskatt och arbetsgivaravgift på mig själv? :O
#11 så 28% på vinsten som man skattar är på årsvinsten, inte varje månad?

#12 ja på båda frågorna.
man kan då tycka att det kanske är bättre att ta ut allt överskott i lön så man inte först måste betala 28% i vinstskatt på vinsten och därefter ändå behöva betala både löneskatt och Arbetsgivaravgifter på det man tar ut i fall man väljer att spara en del av vinsten och först skatta av bolags skatten på vinsten.
Men nej, det beror lite på.
Om man endast tar ut lön upp till där den statliga skatten börjar så får man endast kommunalskatt på löneuttaget (ca 30%)
Väljer man att ta ut mer så blir det kommunal skatt plus 20% statlig skatt.
Bättre är då att endast ta ut maximalt utan att nå upp till det belopp där den statliga skatten kommer in.
Nästa år (eller åren därpå) kanske man inte tjänar lika mycket pengar i bolaget. Då har man ju redan ett överskott som är skattat (28% bolagsskatt=vinstskatt) och kan nu ta ut dessa penagra igen till vanlig kommunalskatt (förutsatt att man även dessa år inte tar ut mer totalt än vad som gäller innan den statliga skatten börjar gälla.
På så sätt betalar du enbart 30 % (ca) i skatt på ditt löeuttag plus de redan avskattade 28% för bolagsskatten.
Detta blir totalt några procent lägre än om du valt att ta ut all din vinst i lön och då betalt både kommunal skatt och statlig skatt.
Du kan själv räkna ut exakt vad det blir genom att göra ett enkelt excel ark men ungefär så här blir det (bara ung.)
om du tar ut allt i lön blir skatten ca 47-50% beroende på hur mycket du måste betala i stalig skatt.
Om du tar ut lön och bara betalar kommunalskatt (samt skattar bolagsvinsten 28%) blir det ung 42-45 % totalt.
Jaha okej, var går gränsen för att det ska bli statlig skatt? Gäller allt det här för hb också eller bara ab? Så vad tror ni man tjänar mest på?:
1. 2 st delägare, 1 heltidsanställd o en deltid
2. 3 stdelägare och 1 deltdsanställd
utgår ifrån inlägg #7
#14: Handelsbolag och aktiebolag är rätt olika, bland annat på dessa punkter.
Vänliga hälsningar
Niklas

**Statlig skatt för fysiska personer som tar ut lön
**Ingen statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst upp till 328 800 kr. Mellan 328 800 kr och 495 000 kr är den statliga skatten 20 % på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. På den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger 495 000 kr är den statliga inkomstskatten 25 %.
Svårt att svara på din andra fråga eftersom den är personligt knuten till hur du vill äga bolaget och hur många du ev. känner för att släppa in som delägare. Vad gäller löneuttagen spelar det ingen roll eftersom även ägare måste skatta enligt reglerna för fysiska personer.
Lite mer:
Som ägare eller delägare i ett bolag kan man ta ut ett engångsbelopp baserat på vinsten i förhållande till det egna kapitalet som då endast beskattas med 30%. Men detta är belopp efter att man gjort en bolagsvinstbeskattning på 28% av hela vinsten.
Man behöver inte ta ut detta belopp varje år utan det går att skjuta framför sig och man kan således välja att ta ut detta ackumulerat efter säg 5 år.
Detta kan bäst en bokföringshjälp eller revisor tipsa dig om när det är bäst att göra.
Själv tog jag ut 75.000 för ett par år sedan men nu har jag sparat de sista åren och kommer att ta ut dem i framtiden i stället.
Det engångsbeloppet du talar om är väl utdelningen och den beskattas idag bara till 20% upp till ett gränsbelopp om minst 89000. Hur mycket man kan ta ut i utdelning beror på hur stora vinster bolaget gjort, man kan ju bara ta ut de beskattade resultatet i företaget och under förutsättning att det inte äventyrar bolagets likviditet.
Kan passa på att fråga hur det funkar med skatten när man har HB? Vad skiljer sig från AB?
#18: Du beskattas för din del av vinsten i Handelsbolag. Den läggs alltså till dina övriga inkomster.
Aktiebolag är helt skiljt från ägarnas ekonomi och beskattas för sin vinst.
Vänliga hälsningar
Niklas

Glöm inte att du bör teckna kollektivavtal etc om du har anställda (tänk på hur det gick för salladsbaren i Gbg). Å så skall det försäkras och betalas semesterersättning och pensionsavgifter…
Det ställs också högre krav på lokalerna när du har anställda.
Jag vill inte på något sätt verka pessimistisk, och allt beror givetvis på hur mycket lön man skall ta ut, men det verkar lite optimistiskt att ett hunddagis kan försörja 4 personer (om än någon på deltid).