deklaration för enskild firma
Jag har alltid delat upp vid bokslutet med alla dessa poster ingående/utgående kundfordringar, ingående/utgående upplupna kostnader, mm. Nu är jag lite trött på mig själv, för jag bokförde alla januari inkomsterna mot 3051 och inte som kundforringar som jag skulle gjort. Och har ingen större lust rätta till alla dessa, så jag undrar, begår jag något brott om jag INTE delar dessa poster vid datumet 31 dec? Jag kör kontantmetoden annars året runt och bokför alltid pengar in och ut när de verkligen går in och ut, alltså inte som leverantörskulder m m. När jag startade eget, då sa man att Enskild firma behöver inte dela dessa poster vid bokslutet, är det fortfarande så?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Vilket datum skrev du ut fakturorna?
Var det i januari?
Ta kontakt med skattemyndigheten. Nu deklarerar man på NE blankett. Nu ska du bestämma om du skall göra ett förenklat årsbokslut K1 bokslut eller du skall göra ett K2 bokslut.
Har själv försökt att få svar från skatteverket hur ett K1 företag skall dela upp ev. kundfordringar och lev skuld.
Skall det vara de som kommit företaget tillhanda 31/12 eller de som avser 2007 (kan ju ha kommit i januari.)
Har ej fått något svar ännu. Det står nämligen på båda sätten i an anvisning de har.
Var rädda om varandra

Jag tycker bara att det blir så mycket krångel, jag har ju också skrivit ut och godkänt momsrapporten för december, då måste jag krabba där också, och i slutändan ändrar det ju ingenting, bara pappersarbetet ökar dramatiskt. Jag har för mig att Enskild firma fick låta bli dela upp dessa, om man körde kontantmetoden. Iaf då jag började. Jag har ju alltid gjort riktigt bokslut tidigare, men nu kom jag av mig och bokförde hela januari fel. Det handlar mestadels om fakturor jag skickade ut i december och fick betalt i januari. Det vore ju ändå till min nackdel att behöva betala dessa momsposter för december redan i februari, eftersom jag fick ju pengarna bara detta året…
För de fakturor du skrivit ut i december gäller iallafall att de skall vara med i december.
Var rädda om varandra
#3: Gäller det alltså även om hon tillämpar kontantmetoden?
Vänliga hälsningar
Niklas

nu har jag gjort om alltihop, så ingen kan säga något ont. Men arg var jag, på mig själv, tydligen ska man inte göra pappersarbete när man har influensa.
JAg funderar på om jag skall bli lite sur. Inte på skattemyndighets personal. De ska många gånger ha ros i stället.För de kan ju inte rå för om de inte får ordentlig information. Har ju försökt få svar på se#1. Idag fick jag ett goddag yxskaft från skatteupplysningen. ( i och för sig av samma person som gett yxskaft svar tidigare, men ändå. Talade sen med vårt lokala kontor. De är toppen där. Den jag pratade med sa att delar av kontoret var på utbildning i denna veckan. Personen själv skulle iväg i slutet på febr. tror jag det var. HAr de inte fått information kan man ju nte begära att de kan svara. Problemet är att vi ska kunna svara kunderna så det gör rätt. Ack ja
Var rädda om varandra

Det är sunt förnuft som gäller tror jag. Om jag gjort ett jobb och fakturerat i december och fick betalt i januari, då tillhör posten december. Om jag fick en faktura i december som avser ett t.ex. abonnemang för året därpå, då tillhör posten året efter. Om jag skrev ut en faktura i december på ett jobb som ska betalas i förskott, men gjorde inte jobbet och fick inte betalt förrän i januari, då skulle den posten också passa bättre i januari. Och det vore nästan nitiskt att dela en faktura t.ex. tel.räkning då du betalar för telefonsamtal i december och abonnemang för januari på samma faktura. Jag tror inte de bryr sig heller så mycket, om alla poster kommer med, antingen i december eller januari. Huvudsaken att man specificerar allt vid bokslut, så man kommer ihåg hur man räknat nästa år.